DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil tot de zomer de tijd nemen om een oplossing te vinden voor de exploitatie van de HSL-Zuid. Dat heeft ze dinsdag gezegd in een overleg in de Tweede Kamer.

Maandag schreef ze in een brief dat de uitbater van de spoorlijn, High Speed Alliance (HSA), kampt met flinke verliezen en dat zelfs faillissement niet valt uit te sluiten.

Dat komt omdat te weinig mensen de snelle trein pakken tussen Amsterdam en Antwerpen. Voor de Fyra-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam is vooral weinig animo, omdat de reizigers de beperkte tijdwinst niet op vinden wegen tegen een duurder kaartje.

Andere vervoersbedrijven

In de vergadering met de volksvertegenwoordigers zei de VVD-bewindsvrouw dat voor haar ''geen enkele oplossingsrichting'' taboe is.

Een faillissement van HSA zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn of het laten rijden van andere vervoersbedrijven over het traject. ''Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.''

Zeer bezorgd

De Kamer toonde zich zeer bezorgd over de financiële perikelen op het nieuwe spoor. Ze willen niet dat reiziger en belastingbetaler er de dupe van worden en dat wil Schultz ook niet, zei ze.

''De enige snelheid in dit dossier is de snelheid waarmee we richting de afgrond rijden'', zei CDA'er Maarten Haverkamp over de perikelen. ''Dit stelt mijn fractie teleur. De fase van 'elkaar geloven op blauwe ogen' is nu wel voorbij.''

Zwarte wolken

Ook D66'er Kees Verhoeven zag veel zwarte wolken boven het HSL-tracé. ''Het is als met zo'n olifant. Als je zegt: denk niet aan een olifant, dan denk je er juist wel aan. Dat geldt ook voor een eventueel faillissement van HSA. Daar ga je nu juist wel aan denken'', vermoedde Verhoeven.