DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) ziet geen reden om de beoogde fusie tussen de Franse vervoersbedrijven Veolia Transport en Transdev te blokkeren.

De ondernemingen zijn in Nederland actief via dochterbedrijven Connexxion en Veolia Transport.

In de Tweede Kamer was dinsdag een debat over de kwestie. Een deel van de Kamer vreest dat het fusiebedrijf straks te groot wordt op de Nederlandse markt, wat weer slecht zou kunnen uitpakken voor reizigers maar ook voor werknemers.

Maar Schultz stelde dat er ''voldoende markt zal overblijven''. Eerder gaf de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) groen licht voor de fusie.

Veto

Volgens sommige oppositiepartijen kan het kabinet een veto uitspreken over de fusie, omdat Nederland nog een derde van de aandelen in Connexxion heeft. Maar Schultz ziet daar geen reden voor.

Zij gelooft dat de positie van werknemers van de beide vervoersbedrijven, zoals die van chauffeurs, goed beschermd is. ''Ze kunnen niet als een speelbal gebruikt worden bij deze fusie'', zei ze.

Niet gerust

Maar GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is er niet helemaal gerust op. Ze wees op een Kamerbrief uit 2006, waarin de verkoop van twee derde van de aandelen Connexxion door de Staat werd beschreven.

Hierin schreef Zalm dat het zogenoemde 'filialisering' niet het lot zou moeten zijn voor Connexxion. Ofwel dat het geprivatiseerde bedrijf geen filiaal zou mogen worden van een buitenlands bedrijf.

Geen sprake

Schultz van Haegen zei dat daarvan ook geen sprake is. ''Dit zijn volwaardige dochters die gaan fuseren''. Wat Nederland gaat doen met de resterende aandelen in Connexxion zal minister Jan Kees de Jager (Financien) nog bekend gaan maken, stelde de bewindsvrouw.

Behalve de oppositiepartijen nam ook de PVV, gedoogpartner van het kabinet, een kritische houding aan. Welke positie deze partij inneemt, zal blijken bij stemmingen over alternatieve voorstellen aan het adres van de minister die later nog worden ingediend.