DEN HAAG - De regeringspartijen VVD en CDA zijn het niet eens over de toekomst van het Nederlandse spoor.

Het CDA houdt vast aan een openbare aanbesteding in 2015 als het contract met de NS wordt herzien, de VVD wil er onderhands zien uit te komen met de directie van de spoorwegen om te voorkomen dat een buitenlandse speler de NS kapot concurreert.

De problemen op het spoor en het debat over de toekomst ervan leidden daarmee tot een scheurtje in de tot nog toe vooral bestendige coalitie van VVD en CDA.

CDA-Tweede-Kamerlid Maarten Haverkamp is teleurgesteld over de opstelling van de VVD.

''In het regeerakkoord is afgesproken dat we meer spoor willen voor minder geld. Daarom verbaast deze stap van de VVD me zeer, zeker omdat collega Aptroot van de VVD al drie keer heeft geëist dat de NS-directie weg moet.’’

Onderhands

Charlie Aptroot (VVD) ziet het anders. We hebben een jaar geleden al gezegd dat we niks zien in openbare aanbesteding, we willen er onderhands uitkomen met de NS. Dat mag volgens de Europese Unie ook op die manier. We handelen in de geest van het regeerakkoord: meer spoor voor minder geld, maar wel door met de NS. Als Deutsche Bahn een openbare aanbesteding zou winnen, dan verdwijnt de NS.’’

Aptroot ziet nog geen conflict in de coalitie. ''Als het CDA iets anders roept, dan zijn ze even in de war. Dat is helemaal niet erg.’’

Regeerakkoord

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft de spoorsector op basis van het regeerakkoord eerder al aangeven dat 160 miljoen euro moet worden bezuinigd.

Ze heeft de spoorbedrijven gevraagd zelf met een voorstel te komen over hoe die besparingen te realiseren. Dat voorstel wordt komend voorjaar verwacht.

Op basis van dat voorstel zal ze een beslissing nemen over het wel of niet onderhands gunnen van de concessie aan de NS, aldus een woordvoerster van het ministerie vrijdag.