DEN HAAG - Het kabinet steekt de komende jaren 1,25 miljard euro in de ringweg van Utrecht. De stad krijgt een rondweg die in 2020 klaar moet zijn, zo maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastuctuur) vrijdag bekend. Het besluit valt niet bij iedereen in goede aarde.

Aan de noordkant van de stad krijgt Utrecht een autoweg, aan de oostkant komt een zevenbaansweg. Deze zal deels overdekt zijn. Ook aan de zuidzijde, de kant van de A12, worden de wegen uitgebreid.

In de afspraken die Schultz heeft gemaakt met onder meer de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht, is volgens de minister ook veel geld vrijgemaakt voor openbaar vervoer.

Als het rendabel blijkt, wil Schultz 110 miljoen euro steken in een tramlijn naar het Utrecht Science Park, beter bekend als De Uithof. Verder moet de busverbinding tussen de wijk Leidsche Rijn en het Centraal Station worden ''versneld'' door de aanleg van tunnels.

Crisis

De Utrechtse VVD-gedeputeerde Remco van Lunteren is zeer te spreken over het besluit: ''We kunnen eindelijk de plannen uitvoeren die al een tijd stilliggen. En er komt veel geld naar de regio Utrecht. Ook dat is belangrijk in tijden van crisis.''

Ook de Utrechtse verkeerswethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) is verheugd: ''Uitbreiding van de bestaande rondweg is de beste manier om de doorstroming rond Utrecht te bevorderen. Het Rijk vindt de doorstroming rond Utrecht belangrijk en de gemeente Utrecht is blij dat er twee snelwegen uit de oorspronkelijke plannen geschrapt zijn. De gemeente Utrecht is van plan om de milieueffecten van die uitbreiding van de rondweg goed in de gaten houden.''

Natuur

Actiegroep de Vrienden van Amelisweerd ziet de plannen helemaal niet zitten:

''De weg door Amelisweerd wordt twee keer zo breed. De stad Utrecht is buitenspel gezet. De schade voor de natuur zal groot zijn, maar ook in de stad zullen alle kruispunten vol staan. De gevolgen voor de leefbaarheid in de stad Utrecht door de verbreding van de rijkswegen, daar denkt de minister helemaal niet aan.''

Goedkoper

Milieudefensie stelt dat het kabinet met de nieuwe ring ''eenzijdig'' kiest voor meer wegverkeer en vreest overschrijding van de Europese normen voor de luchtkwaliteit.

''Het is goedkoper en beter voor de leefomgeving om een deel van de mensen op een andere manier te vervoeren. Door een spoorlijn van Almere naar Breda kunnen de wegen rond Utrecht worden ontlast waardoor verbreding niet nodig is.''

De plannen worden in de komende jaren voorgelegd ter inspraak. De uitvoering kan volgens de minister in 2016 beginnen, zodat de eerste projecten in 2020 zijn afgerond.