DEN HAAG - De belangrijkste sporen op het Nederlandse railnetwerk moeten ook na 2015 het domein van de Nederlandse Spoorwegen blijven.

Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer. Volgens PvdA-Kamerlid Jacques Monasch hoeft minister Schultz-Van Haegen (Infrastructuur) met haar collega's in Europa niet meer te onderhandelen over Europese aanbesteding.

Volgens hem is het overlaten van het gecompliceerde Nederlandse spoornetwerk aan marktpartijen niet goed voor de kwaliteit.

"Kijk naar Engeland. Daar is de privatisering een drama geworden. Bij ons doet de NS het steeds beter, de problemen liggen vooral bij spoorbeheerder Prorail", aldus Monasch.

Geen eerlijke markt

Hij stelt verder dat er, als de Europese spoornetwerken openbaar aanbesteed worden, geen sprake meer kan zijn van een eerlijke markt. "Er blijven op den duur maar 3 of 4 spelers over."

"Dat is niet gezond. Bovendien zijn dat ook nog eens allemaal staatsbedrijven, zoals de Duitse DB of de Franse SNCF."

Extra eisen

Zijn VVD-collega Charlie Aptroot is het met Monasch eens, maar wil wel dat er extra eisen gesteld worden aan de NS als monopolist op het hoofdspoor. "Je moet dan denken aan het verbeteren van de klanttevredenheid, toiletten in de trein en punctualiteit."

SP-Kamerlid Farshad Bashir voegt daaraan toe dat uit recent onderzoek naar aanbesteding in het stads- en streekvervoer, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur, is gebleken dat openbare aanbesteding de exploitatie van het spoor niet goedkoper maakt.

Alleenrecht

Hij wil daarom dat snel wordt besloten dat de NS ook na 2015, wanneer het contract afloopt, het alleenrecht krijgt op het hoofdspoor. "Nu zitten zowel de NS als de conducteurs in onzekerheid. De NS is nu terughoudend met investeringen, omdat ze niet zeker weten of ze na 2015 nog volwaardig mee mogen doen."

Het CDA is terughoudender met de steun aan de NS. Kamerlid Maarten Haverkamp wil eerst een brief van het ministerie met uitleg over waarom het beter en efficiënter zou zijn om de NS weer het monopolie te gunnen.

"Het gaat erom dat we met de dure belastingeuro's zo goed mogelijk investeren. Als dat kan bij de NS gun ik ze dat van harte, maar de minister moet eerst met NS en Prorail naar de dienstverlening kijken", aldus Haverkamp.

Hij verwijst naar de afspraak in het regeerakkoord. Daarin staat dat het hoofdrailnet een sterke verbetering van kwaliteit en effectiviteit verdient. Hierbij zouden grote besparingen moeten optreden.

Concurrentie

In september kondigde Europees Commissaris Kallas (Transport) nog aan dat er meer concurrentie op het spoor moet komen. Dit zou de dienstverlening ten goede komen.

Ook zonder de steun van het CDA is er nu, dankzij VVD, PvdA en SP, een meerderheid om het hoofdrailnet nu al aan de NS te gunnen. Dinsdagmiddag vergadert de Tweede Kamer over dit onderwerp.