DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil komend voorjaar een discussie gaan voeren over de toekomst van het spoorbeheer in Nederland.

Nu wordt dat beheer door ProRail uitgevoerd, maar alle fracties in de Tweede Kamer hebben kritiek op de werkwijze van dat bedrijf. De structuur van het spoorbeheer wijzigen sluit Schultz niet uit, maar het heeft niet haar voorkeur.

Dat zei zij woensdag in een overleg in de Tweede Kamer. ''Toen ik net begon in deze baan vroeg ik me al af: waarom regelen we de wegen via Rijkswaterstaat en het spoor via ProRail?'', aldus de bewindsvrouw.

Kritiek

Mede naar aanleiding van de brand vrijdag bij de verkeersleiding, waardoor het spoorverkeer vastliep, hebben de parlementariërs veel kritiek op ProRail. Ze willen dat het ministerie ProRail strakker kan aansturen.

Net zoals de wegen door Rijkswaterstaat worden beheerd, suggereert Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) dat de rails moeten worden ondergebracht bij een Rijksinfrabeheerder. Sommige fracties zien dat zitten, andere is dat - net als de minister - op dit moment een stap te ver.

Achtervangsysteem

Schultz (VVD) wil in eerste instantie snel met de leiding van de spoorbeheerder om tafel. Volgens haar valt ook in de huidige constructie nog de nodige winst te behalen.

Zo zou ProRail het achtervangsysteem beter op orde kunnen brengen, moet het bedrijf klantgerichter gaan werken en valt ook de communicatie te verbeteren.

Klantvriendelijkheid

Ze hoopt dat zo'n gesprek leidt tot verbeteringen en wil de komende periode verder gebruiken om te onderzoeken wat er in het verleden is misgegaan en waarom. Haar partijgenoot Charlie Aptroot heeft geen vertrouwen in de top van het spoorbedrijf en wil dat die opstapt. Schultz is nog niet zo ver.

''Onvoldoende vertrouwen in die leiding kan bij mij pas ontstaan als we er samen niet in slagen de klantvriendelijkheid op een hoger plan te brengen. Het woord reiziger moet weer met een hoofdletter R worden geschreven.''

Die volgorde wil de minister in acht nemen. ''Als het niet lukt, pas dan kunnen we stappen zetten in de richting van de leiding.''

Reactie ProRail

''Wij begrijpen de kritiek van de samenleving en trekken die ons ook bijzonder aan en gaan alles op alles zetten om het vertrouwen van de reiziger terug te winnen",' zo laat ProRail woensdag weten in een reactie op de kritiek die is ontstaan op het bedrijf.

''Direct na de brand in de Verkeersleidingspost Utrecht zijn wij gestart met het controleren van al onze locaties op soortgelijke risico’s. Dit betreft zowel het ontstaan van de brand als de verspreiding ervan."

"Daar waar nodig nemen we acuut brandveiligheidsmaatregelen en verwerken de lessen in ons lopende brandveiligheidprogramma.’’

Gesprek

ProRail zegt op korte termijn het gesprek met Schultz aan te gaan over de maatregelen die hiervoor nodig zijn. Zij wil komend voorjaar een brede discussie gaan voeren over de toekomst van het spoorbeheer in Nederland.