DEN HAAG - De SP wil in elk treinstel een conducteur om het spoorvervoer veiliger te maken.

Ook moet in elke coupé een alarmknop zitten, zodat een conducteur tijdig wordt gewaarschuwd als het onveilig dreigt te worden.

Verder wil de oppositiepartij in de Tweede Kamer meer (spoorweg)politie op en rond de treinen en de stations.

SP-Kamerlid Farshad Bashir bevestigde dinsdag na een bericht in dagblad Sp!ts dat hij hiertoe een tienpuntenplan heeft opgesteld.

Mondelinge vragen

Een dag eerder kondigde hij al aan mondelinge vragen te willen stellen om het kabinet te houden aan toezeggingen van voorgaande ministers voor tweehonderd extra man spoorwegpolitie.

Volgens vakgroep Spoor van vakbond FNV Bondgenoten zijn die nodig om het aantal incidenten op en rond het spoor te beteugelen.

Forse stijging

Bashir: "Het gaat niet goed met de veiligheid bij het spoorvervoer. In het voorjaar bleek al dat er een forse toename van hulpverzoeken van conducteurs kwam en dat conducteurs maandelijks tientallen keren lichamelijk worden aangevallen en honderden keren worden bedreigd en verbaal worden geïntimideerd.''

''Nu blijkt dat deze onveiligheid zich het hele jaar heeft doorgezet. Hoog tijd dat er ingegrepen wordt."

Politiepost

Op of vlak naast grotere treinstations moet volgens de SP'er een politiepost zitten. Dat is volgens hem niet alleen nodig voor reizigers om aangifte van incidenten te kunnen doen, maar ook voor conducteurs die bijstand nodig hebben.

Voor de sociale veiligheid zouden op kleinere stations ook weer mensen moeten werken. Dat hoeft niet per se met een loket, maar kan ook door een winkeltje, fietsenmaker of kantoor.

Geld

Volgens Bashir is er wel geld om veiligheidsmaatregelen te nemen. Hij stelt dat het sinds 2007 niet meer verplicht is voor vervoerders het geld dat ze krijgen voor de sociale veiligheid daadwerkelijk hieraan uit te geven en wil dit terugdraaien. De SP'er schat dat ongeveer driekwart van het geld aan andere dingen wordt uitgegeven.

Verder kan volgens de SP'er de overheid bij het verlenen van concessies aan bedrijven voor het uitvoeren een pakket van lijnen of andere openbaarvervoersdiensten, eisen dat er meer aan veiligheid wordt gedaan.