DEN HAAG - Nederland is tegen plannen van de Vlaamse regering om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren.

Premier Mark Rutte zei dat woensdag voor zijn eerste kennismakingsgesprek met de Vlaamse minister-president Kris Peeters.

Vlaanderen wil de heffing rond 2013 invoeren, bij voorkeur in samenwerking met Nederland, maar desnoods zonder. De Vlamingen kijken ook naar een kilometerheffing voor personenauto's.

Nederland is tegen beide vormen van kilometerheffing.

Westerschelde

''We zijn er tegen als Nederland, omdat we denken dat het niet de beste manier is om files te bestrijden, dat moet je op andere manieren doen. Ik weet dat daar in Vlaanderen maar ook in België anders over gedacht wordt'', zei Rutte voor zijn gesprek met Peeters.

Rutte en Peeters spreken ook over een ander hoofdpijndossier: de ontpoldering van de Hedwigepolder als natuurcompensatie voor de uitdieping van de Westerschelde.

Alternatieven

De Belgen dringen aan op het onder water zetten van de polder, maar het kabinet van VVD en CDA wil nog naar alternatieven zoeken.

''Het verdrag laat ook open dat je in gezamenlijk overleg kunt kijken naar alternatieven. En daar gaan we dus heel serieus ons best voor doen, maar altijd in goed overleg, zoals dat ook past in de goede verhoudingen tussen Nederland en Vlaanderen'', zei Rutte voor het gesprek.

Betreuren

De Vlaamse regering ''betreurt'' het dat de Nederlandse regering niet langer voorstander is van invoering van een kilometerheffing.

Dat zei Peeters woensdag na zijn eerste bezoek aan premier Mark Rutte in Den Haag.

Hedwigepolder

Na afloop zei Peeters ook nog dat hij Rutte heeft duidelijk gemaakt dat het verdrag over de ontpoldering van de Hedwigepolder als natuurcompensatie voor de uitdieping van de Westerschelde moet worden uitgevoerd, maar dat hij Nederland niet kan ''verhinderen'' naar alternatieven te kijken.

Maar die moeten dan wel worden geformuleerd, aldus Peeters tegenover de Vlaamse televisie.