DEN HAAG – Het is vaak niet duidelijk of de politie of de gemeente verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid in woonwijken.

Het CDA wil dat minister Schultz (Verkeer) orde schept in de juridische onduidelijkheid. Dit laat Kamerlid Sander de Rouwe weten aan NU.nl.

“Ik krijg veel berichten van mensen die met klachten over hardrijders van het kastje naar de muur worden gestuurd. De gemeente zegt dat de politie moet handhaven, de politie zegt dat de gemeente moet zorgen voor een verkeersveilige wijk”, stelt hij.

“Gevolg is dat bewoners de dupe zijn en asociale hardrijders geen strobreed in de weg gelegd krijgen. Dat is de omgekeerde wereld. Wat mij betreft onacceptabel.”

Bilgaard

De Rouwe noemt als voorbeeld de nieuwe wijk Bilgaard in Leeuwarden. “Deze wijk is als 30-kilometerzone ingericht, maar de politie zegt dat de inrichting niet deugt en dat ze daarom niet op snelheid controleren.”

Volgens de CDA'er wordt asfalt in een woonwijk al door de politie afgewezen als ondergrond. “Dit zou uitnodigen om te hard te rijden. Leg er maar klinkers neer, zegt de politie dan.”

De Rouwe vermoedt dat veel meer woonwijken vrijstaten zijn voor verkeershufters, omdat de politie er niet handhaaft.

Buurtlabel

Onlangs zegde Schultz toe te komen met een Buurtlabel Veilig Verkeer. Ze heeft daarbij Veilig Verkeer Nederland (VVN) opgeroepen met een keurmerk te komen.

Dit moet buurtbewoners en andere partijen stimuleren zich gezamenlijk in te zetten voor een verkeersveilige woonwijk.

De Rouwe hoopt dat aan de hand van het keurmerk straks ook duidelijk wordt op welke punten de politie moet handhaven.

Donderdag vergadert de Tweede Kamer met de minister over verkeersveiligheid.