AMSTERDAM - Dertig hardnekkige fileknelpunten versneld aanpakken om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken.

Zijn aanpak staat ook wel te boek als ''dertig schoppen in de grond voor mei 2011''. ''Dat was de ambitie'', bracht de bewindsman donderdag in herinnering. ''Die dertig haal ik als minister niet meer. Daarom ben ik extra blij dat we nu op de helft zijn.''

Eurlings zegt ''apetrots'' te zijn op iedereen die de spoedaanpak mogelijk heeft gemaakt.

''De allereerste schop zetten we in september vorig jaar op de A4 bij Leiden. Over die allereerste schop heb ik goed nieuws. Op een deel van dat traject zijn we een half jaar eerder dan gepland klaar. Bij het Ringvaartaquaduct kan de automobilist eind dit jaar al over drie rijstroken rijden.''

Wegverbredingen

De minister gaf donderdag het startsein voor wegverbredingen op de trajecten Velsen-Raasdorp (A9), Badhoevedorp-Raasdorp (A9), Badhoevedorp-Nieuwe Meer (A4) en Nieuwe Meer-Amstel (A10).

Omdat die extra rijstroken onder meer de doorstroming rond luchthaven Schiphol moeten verbeteren, was ook Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol, bij de handeling aanwezig.

Een poort naar de wereld, zo omschreef de CDA'er de luchthaven. ''Maar om die wereld te bereiken moet je eerst hier op Schiphol kunnen komen'', schetste Eurlings donderdag.

''De A4, A9 en A10 zijn voor heel veel Nederlanders de springplank naar hun vakantie of zakenbestemming. En op die springplank is het druk. Dat kan niet meer. Amsterdam mag niet dichtslibben. Daarom pakken we in deze regio versneld negen fileknooppunten aan en vandaag beginnen we met deze vier.''

Overlast

De werkzaamheden zullen overlast voor automobilisten veroorzaken. ''Ik hoor daar wel eens gemopper over'', zei Eurlings.

''Kan het niet sneller, vragen mensen me. Zo'n spitsstrook, dat is toch zo gepiept? Een paar strepen trekken en voilà. Ik begrijp die vraag, maar er komt meer bij kijken dan je denkt.''

Niet alleen moeten witte lijnen worden getrokken, maar ook moeten pechhavens en honderden meters geluidsscherm worden aangelegd. Ook worden camera's en (dynamische) verkeersborden geplaatst. Verder worden kilometers kabel gelegd.