DEN HAAG - De Tweede Kamer krijgt het laatste woord over de invoering van het spitstarief. Minister Camiel Eurlings zegde dat donderdag ''expliciet'' toe tijdens het debat over de begroting van Verkeer en Waterstaat.

De spitsheffing is onderdeel van de kilometerheffing en roept vraagtekens op. Niet alleen bij Eurlings eigen partij, het CDA.

Ook de ANWB, die de minister beschouwt als een belangrijke steunpilaar om zijn plannen uit te voeren, wil duidelijkheid over de hoogte van het tarief. Zolang die uitblijft, kunnen we de discussie over de kilometerheffing niet voeren, stelt ANWB-directeur Guido van Woerkom.

Amsterdam

Het is de bedoeling dat er eerst rond Amsterdam wordt proefgedraaid met de spitsheffing, voordat die op andere erkende fileknelpunten wordt ingevoerd.

De minister houdt vast aan het spitstarief dat volgens hem leidt tot ''maximale doorstroming''. Maar het overigens nog onbekende tarief komt niet bovenop de kilometerheffing.

Basistarief

Het basistarief gaat volgens Eurlings omlaag als er een spitstarief komt. ''Wat er aan spitstarief bijkomt, gaat er bij het gewone tarief weer van af.'' De spitsheffing staat voor jaarlijks 300 miljoen euro ingeboekt. De heffingen moeten per jaar 6,6 miljard euro opleveren.

Een Kamermeerderheid heeft vragen over het plan van Eurlings, maar steunt hem wel. SP en PVV zijn tegen.

VVD

VVD'er Charlie Aptroot liet woensdag en donderdag in stevige bewoordingen weinig heel van de plannen van de minister. Termen als onwaarheden, onfatsoenlijke informatievoorziening, weggemoffelde kosten en een minister die zich moest schamen kwamen voorbij.

Eurlings daagde Aptroot daarom uit die harde taal om te zetten in een motie van wantrouwen. Toen die uitbleef, kreeg de liberaal de hoon van de Kamer over zich heen. ChristenUnie, D66, SGP, GroenLinks en PvdA toonden zich net als Eurlings eigen CDA verbijsterd.

IJs

''De winter is nog niet eens begonnen en de VVD zakt nu al door het ijs'', aldus CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

De partijen vroegen zich af of de VVD zich wellicht toch had laten overtuigen door de argumenten van Eurlings. Dat was echt niet zo, aldus Aptroot die wil dat het project wordt afgeblazen. De 4 miljard euro die zo wordt uitgespaard kan worden gestoken in wegen.