AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam wil samen met de gemeente Amstelveen, het stadsdeel Zuideramstel en de stadsregio Amsterdam sneltram lijn 51 ombouwen tot een volwaardige metrolijn. Over hoe dat moet gebeuren blijken de partijen het echter oneens te zijn.

Stadsdeel Zuideramstel weigert een intentieverklaring voor het aanpassen van de metrolijn te ondertekenen.

Dat maakte het stadsdeel woensdag bekend. In de huidige plannen staat de mogelijkheid om een viaduct door het stadsdeel Zuideramstel aan te leggen.

Verkeersveiligheid

Het stadsdeel is daar faliekant tegen, omdat dat de woonbuurten op een ongewenste manier zou scheiden. Ook zou het niet goed zijn voor de verkeersveiligheid. Een tweede optie is de metro helemaal ondergronds aan te leggen. De partijen zouden vrijdag hun handtekening onder de plannen zetten.

''Voor ons is alleen een ondergrondse variant bespreekbaar. In de onderhandelingen over het ombouwen van lijn 51 is daar ook steeds over gesproken, dat was de bedoeling. In de intentieverklaring gaat het nu ook ineens over een viaduct'', aldus een stadsdeelwoordvoerder.

Volgens hem kwam de mogelijkheid om de lijn met een viaduct boven de grond aan te leggen in Zuideramstel als een verrassing.

Amstelveenlijn

Metrolijn 51, ook wel de Amstelveenlijn genoemd, loopt vanaf het Centraal Station via station Zuid naar Amstelveen. De lijn ligt in het centrum van Amsterdam onder de grond. Het gedeelte in het zuiden van de stad en in Amstelveen ligt nu grotendeels op dezelfde hoogte als het overige verkeer, waardoor de metro op meerdere plaatsen kruist met andere wegen.

Het ombouwen van de lijn tot een volwaardige ondergrondse metro naar Amstelveen-Centrum kost 210 miljoen euro. De bovengrondse variant kost 180 miljoen euro. De nieuwe metro doortrekken naar Amstelveen-Westwijk, ook het huidige eindpunt van de lijn, kost in beide gevallen nog eens 190 miljoen euro extra.

De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer) zegt begrip te hebben voor de gevoelens bij de bestuurders van het stadsdeel. ''Maar we hebben nog geen definitief besluit genomen en het is niet verantwoord nu al een variant uit te sluiten. Zeker niet wanneer die variant goedkoper is, in deze lastige economische tijden.''