De Finepix F30 is de nieuwste in de serie van compacte digicams met hoge ISO gevoeligheid. De recensenten van LetsGoDigital zijn ermee aan de slag gegaan en geven hier hun oordeel.

Met de Fujifilm F10 zette Fujifilm een trend: compactcamera's met een hoge ISO gevoeligheid. Met de onlangs geïntroduceerde Fujifilm FinePix F30 gaat het merk nog een stap verder: de maximale gevoeligheid is verhoogd naar ISO 3200 wat ongekend is voor een dergelijke digitale compactcamera. Deze doorbraak is mogelijk dankzij de 6 Megapixel Super CCD HR VI, alweer de zesde generatie, en de Real Photo Processor 2.

Bedieningsgemak

Bij een camera als de Fujifilm FinePix F30 is de gebruiksvriendelijkheid en het bedieningsgemak een belangrijk onderdeel. Het gros van de gebruikers zal op zoek zijn naar een eenvoudige camera, waarbij het liefst zoveel mogelijk automatisch gebeurt. Alleen in geval van nood zou men terug willen grijpen op meer handmatige functies. De Fujifilm FinePix F30 voldoet hier perfect aan. De camera is erg overzichtelijk ingedeeld en niets leidt de fotograaf af van waar het om gaat, namelijk het maken van een foto.

'In de meest eenvoudige stand neemt de Fujifilm FinePix F30 alle beslissingen voor je'

De meest eenvoudige stand is de volautomatische, aangeduid met een rode camera. De Fujifilm FinePix F30 neemt dan alle beslissingen voor je. Iets uitgebreider is de M stand, wat niet staat voor manueel. Je krijgt alleen meer instelmogelijkheden, zoals het veranderen van de ISO gevoeligheid. Behalve selecteren tussen ISO 100 en 3200, kun je ook aangeven tot welke gevoeligheid de automatische selectie mag gaan: ISO 400 of ISO 1600. Dit is ideaal als je er zeker van wilt zijn dat je geen ruis ziet, of wanneer je juist bewegingsonscherpte wilt voorkomen.

Flits en geen flits

Een opmerkelijke scène instelling is de N & met flits. Er worden dan twee opnamen gemaakt. Eentje met en eentje zonder flits. Dit blijkt een hele goede en snelle manier om te kijken welke opname de sfeer het beste pakt of om er zeker van te zijn dat je in ieder geval een goede opname hebt. De twee opnamen worden bijzonder snel na elkaar genomen, zodat je ook bij bewegende onderwerpen twee vrijwel identieke momenten hebt. Voor de beginnende fotograaf vormt deze instelling een ideale leerschool voor fotografie. Op een speelse wijze worden praktijk en theorie samengebracht!

De Fujifilm FinePix F30 camera is niet alleen geschikt voor stilstaande onderwerpen. Voor snelle opnamen biedt de camera een aantal interessante mogelijkheden. De Fujifilm F30 kan drie hoge resolutie beelden met een snelheid van 2,2 beelden per seconde opslaan. Dat is fors voor een dergelijke camera!

'De resultaten van de FinePix F30 mogen er zijn'

Het is ook mogelijk om uit een serie van maximaal 40 hoge resolutie beelden de laatste drie opnamen op te slaan, dit met dezelfde snelheid van 2,2 beelden per seconde. Als laatste snelheidstroef kent de Fujifilm FinePix F30 de mogelijkheid maximaal 40 opnamen achter elkaar te maken, de snelheid neemt in dit geval af tot circa 1 beeld per seconde.

De resultaten van de FinePix F30 mogen er namelijk zijn. Een uitstekende kleurweergave, prima detaillering en een fraai contrast. Dankzij het uitstekende objectief zijn de beelden ook voor het grootste deel gevrijwaard van vertekening en vignettering. Bovendien kun je dankzij de hoge resolutie met een gerust hart de foto's groot laten afdrukken op de printer of bij het minilab.

We kunnen een lang verhaal kort maken: de Fujifilm FinePix F30 digitale compactcamera is niet alleen fraaie en degelijke digitale camera, maar ook een camera die prettig te bedienen is en die uitstekende prestaties levert. Kortom, een absolute aanrader.

• Hoge kwaliteit resolutie
  • Uitstekende hoge ISO kwaliteit
  • Hoge kwaliteit behuizing