In februari van dit jaar werd door Panasonic in Lissabon de nieuwe Panasonic Lumix DMC-TZ1 digitale compact camera voorgesteld. Tijdens de introductie werd al snel duidelijk dat het hier om een hele compacte Megazoom digitale camera gaat, in feite één van 's werelds kleinste Megazoom digitale camera's met 10x optische zoom. De recensenten van LetsGoDigital namen het apparaat onder de loep.

De Panasonic Lumix TZ1 is uitgerust met 5 miljoen effectieve pixels die komen van een 6,37 Megapixel CCD beeldsensor. De behuizing van de Panasonic Lumix TZ1 voelt degelijk aan en is uitgerust met een duidelijk aanwezige grip. De voorzijde van de camera wordt voornamelijk in beslag genomen door de 10x optische Leica DC Vario-Elmarit lens die een prominente plaats inneemt.

Beeldstabilisator

De Leica lens heeft een lichtsterkte van f/2.8 (G) - f/4.2 (T) en biedt een bereik van 35 - 350mm (equivalent 35mm camera). De Panasonic TZ1 is voorzien van een dergelijke techniek, de MEGA O.I.S., en heeft daarmee een grote meerwaarde ten opzichte van de concurrentie die zich, verrassend genoeg, nog steeds af en toe laat verleiden om de consument van een goede beeldstabilisator te onthouden.

'De kleuren zijn nauwkeurig en levensecht'

Naast de automatische witbalans zijn er meerdere instellingen mogelijk waarmee een juiste witbalans kan worden bereikt. De automatische witbalans levert over het algemeen een uitstekend resultaat op, ook bij opnamen waarin kunstlicht en normaal daglicht zich mengen. De kleuren zijn nauwkeurig en levensecht. De dagopnamen kunnen dan ook hoofdzakelijk met de automatische witbalans instellingen worden gemaakt.

Scherpte

De scherpte van de groothoekopnamen is goed en het contrast is uitstekend en niet overheersend aanwezig. De afwijkingen bij groothoek tot en met de uiterste telestand zijn opmerkelijk verwaarloosbaar, wat een prima prestatie is. Over de scherpte van de opnamen kunnen we duidelijk zijn, daar is niets mis mee.

De Panasonic Lumix DMC TZ1 heeft een uitgebreide ISO reeks van 80 - 1600 ISO. Tot en met 400 ISO is de kwaliteit uitstekend, zeker als we kijken naar de uiteindelijke afdrukken van de testopnamen.

Ruis

De automatische ruisonderdrukking van de camera levert goede resultaten en drukt de ruis de kop in. Bij opnamen die rijk aan detail zijn, gaat dit nog wel eens ten koste van de detaillering, maar je moet hier dan ook met een loep op zitten om dit te constateren. Door de aanwezigheid van de optische beeldstabilisator is het echter niet noodzakelijk om veelvuldig naar hoge ISO instellingen te moeten grijpen, wat ten gunste van de camera en de beeldkwaliteit komt!

'De Panasonic is in staat om een snelle serie opnamen achter elkaar te schieten'

De integratie van de Venus Engine III processor geeft de Panasonic Lumix TZ1 ook wat extra kracht mee. Dit houdt onder andere in dat de Panasonic in staat is om een snelle serie opnamen achter elkaar te schieten. De zogenaamde Burst functie is goed voor ongeveer 3 beelden per seconde met een maximum van 3 beelden. Je kunt ook continu opnamen maken met een snelheid van 2 beelden per seconden totdat het geheugenkaartje vol is. Het is raadzaam om een snellere geheugenkaart dan de standaard SD kaart aan te schaffen zodat het kaartje niet de zwakste schakel is.

Het compacte formaat, de optische beeldstabilisator en de overzichtelijke gebruikersinterface zijn een plezierige combinatie om te fotograferen. Ook al is de Panasonic Lumix TZ1 niet helemaal vrij van aanmerkingen; de weegschaal valt duidelijk aan de positieve kant. Het is een camera voor de beginnende consument of als tweede camera voor erbij. De combinatie 10x optische Leica zoom en MEGA O.I.S. maken in ieder geval van de Panasonic Lumix TZ1 een aantrekkelijke combinatie.

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Zeer compact en 10x optische zoom
  • Optische beeldstabilisator