TOKIO - De drie grote producenten van spelcomputers trekken de komende dagen ten strijde in Tokio. Daar vindt de Tokyo Game Show plaats, een van de grootste gamesbeurzen ter wereld. Vooral voor Sony staat er veel op het spel. Het is de laatste grote beurs waarop het concern zijn veelgeplaagde Playstation 3 (PS3) kan aanprijzen, voordat de spelcomputer van de nieuwe generatie op de markt verschijnt.

Precies een jaar geleden liet Sony op dezelfde beurs zijn nieuwste spelcomputer voor het eerst aan het grote publiek zien. Het concern haalde alles uit de kast om de show te stelen en de grote concurrent Xbox 360 van Microsoft achter zich te laten. Maar sindsdien is de PS3 meer op een zorgenkindje gaan lijken dan op een paradepaardje.

Next-gen

Sony heeft herhaaldelijk de introductie van de 'next-gen' spelcomputer moeten uitstellen. In Europa komt de PS3 nu pas in 2007 op de markt, omdat er een tekort aan onderdelen is. In de Verenigde Staten en Japan kunnen consumenten in november van dit jaar het apparaat aanschaffen.

Duurder

Een belangrijke uitdaging voor Sony wordt vooral om gamers zover te krijgen diep in de buidel te tasten. De PS3 is aanzienlijk duurder dan de Xbox 360 en de Wii, de nieuwe spelcomputer van Nintendo. Sony hoopt dat grafisch hoogstaande games alle bezwaren bij consumenten zullen wegnemen. Gamers kunnen op de beurs in Tokio voor het eerst aan de slag met de PS3. Sony heeft beloofd een hele reeks titels speelbaar te hebben, waaronder Devil May Cry 4 en het veelbelovende Heavenly Sword.

Maar Sony heeft het rijk niet voor zich alleen. Ook Microsoft wil indruk maken met zijn Xbox 360-systeem. Hooggeplaatste afgevaardigden komen de computer aanprijzen. Het Amerikaanse concern heeft een voorsprong van ongeveer een jaar op Sony, omdat de Xbox 360 al een jaar in de winkel ligt. Microsoft wil tien miljoen exemplaren van het systeem hebben verkocht voordat de PS3 en Wii op de markt verschijnen.

Thuiswedstrijd

Vooral de nieuwste generatie spellen voor het systeem moeten de verkoop stimuleren. De eerste 'next-gen' spellen werden redelijk positief ontvangen, maar halen volgens critici niet het uiterste uit de spelcomputer. De nieuwste spellen, waaronder Saints Row, Dead Rising en het nog uit te brengen Gears of War, maken pas echt indruk.

De Japanse markt is overigens een lastige voor Microsoft. Japanners voelen over het algemeen weinig voor de spelcomputers van het Amerikaanse concern. Nintendo en Sony, die beide een thuiswedstrijd spelen op de Tokyo Game Show, hebben altijd goede zaken gedaan in het land. Sony heeft van de Playstation 2 wereldwijd 100 miljoen exemplaren verkocht, waarvan een kwart in Japan.

Buitenbeentje

De verwachting is dat het buitenbeentje op de markt voor spelcomputers, Nintendo, het rustig aandoet op de gamesbeurs. Het concern heeft de afgelopen tijd zelf een aantal bijeenkomsten georganiseerd om de Wii uit de doeken te doen. Het apparaat moet het vooral hebben van innovatie.

Spelers moeten bijvoorbeeld zelf een slagbeweging maken om op het televisiescherm een tennisspeler een forehand te laten slaan. De Wii van Nintendo komt begin december in Europa op de markt. De opvolger van de Gamecube komt eerder uit in de Verenigde Staten en Japan. De Wii is aanzienlijk goedkoper dan de concurrenten.

De Tokyo Game Show duurt van 22 tot en met 24 september.