Net voordat de PMA 2006 van start ging, introduceerde Casio de Casio Exilim EX Z850 digitale camera. De recensenten van LetsGoDigital gingen met de camera aan de slag. Lees hier het oordeel dat zij geven.

Met een hoge resolutie van 8 megapixels, 3x optische zoom en een groot formaat 2,5 inch LCD display verpakt in een solide aluminium behuizing is de Casio Exilim Z850 een interessante digitale compact camera, waarmee Casio zich wederom roert aan het front van de digitale camera markt. Met een verhoging van de megapixels volgt de Casio Exilim EX Z850 zijn voorganger, de Exilim Z750, op.

Mogelijkheden

Wie met de Casio Exilim Z850 aan de slag gaat mag zich verheugen op vele mogelijkheden. Zoals eerder vermeld heeft Casio een diversiteit aan functionaliteit losgelaten op de camera. De camera maakt gebruik van een in eigen huis ontwikkelde processor die in de loop der generaties niet alleen steeds kleiner, maar ook steeds krachtiger is geworden. Dit laatste is vooral nodig om de snelheid in combinatie met de hoge resolutie er in te kunnen houden, iets waar Casio dan ook absoluut in slaagt.

'De Casio Exilim EX Z850 reageert zeer direct en dit maakt de bediening buitengewoon prettig'

Opstartsnelheid, ontspanvertraging en beeldverwerking zijn allemaal dik in orde. Het bladeren door het menu, het weergeven van de opgeslagen opnames (lage resolutie preview 10bps); de Casio Exilim EX Z850 reageert zeer direct en dit maakt de bediening buitengewoon prettig.

Snelheid

De camera kan in combinatie met een snelle kaart, zoals de SanDisk Ultra II Secure Digital, een continue opnamesnelheid halen van ruim drie beelden per seconde met een maximum van drie beelden (8 megapixel en beste kwaliteit compressie). Het legen van de buffer neemt ongeveer 2,5 seconden in beslag, waarna je opnieuw een serie kunt vastleggen. Een uitstekende prestatie, alleen jammer dat Casio er niet in is geslaagd het maximum aantal van 3 beelden te verhogen.

Over het algemeen levert de automatische witbalans een zeer goed, vrijwel kleurzweem-vrij resultaat. Vrij neutraal en zelfs sterk aanwezig kunstlicht wordt goed uitgefilterd. De prestaties van de zoomlens zijn prima. Er is enige vertekening bij een groothoekopname, maar niet meer dan dat we normaal tegenkomen en het is zeker niet iets dat direct opvalt. Bij licht inzoomen verdwijnt de vertekening vrijwel geheel. De scherpte is prima en we zien enkel naar de randen toe wat lichte onscherpte, maar ook hier niets abnormaals.

Casio is hard aan de weg aan het timmeren om haar marktaandeel te vergroten. Camera's als de Casio Exilim EX Z850 veroveren marktaandeel, simpelweg omdat zij een overtuigende kwaliteit dragen. De beeldkwaliteit is uitstekend, de snelheid waarmee de beelden worden verwerkt is indrukwekkend te noemen, evenals de snelheid van de camerahandelingen en de hele combinatie kan dan ook moeiteloos de strijd aan met menig camerafabrikant.

• Roestvrijstalen behuizing
  • Uitgebreid scène aanbod
  • Uitstekende beeldkwaliteit