AMSTERDAM - Als je aan het aantal kopieën zou kunnen afleiden hoe goed een concept is, dan zit Canon met de IXUS-serie goed; er bestaan ondertussen heel wat designcamera's die toch heel wat overeenkomsten hebben met de Canon Digital IXUS digitale camera. Niet onlogisch, Canon weet met de serie vormgeving en functionaliteit tot in perfectie te combineren.

Met het nieuwste topmodel, de Canon IXUS 65 komt Canon weer dichter bij de absolute perfectie.

Display

Het scherm is van uitstekende kwaliteit

Wat onmiddellijk opvalt, is het grote en heldere display dat de Canon Digital IXUS 65 siert. Omdat je bij dit soort camera's helemaal afhankelijk bent van het scherm, is het des te belangrijker dat dit van een uitmuntende kwaliteit is. Ook bij veel licht is het beeld op het scherm nog goed te zien. Een hele prestatie. Ook kun je onder diverse hoeken een goede indruk krijgen van de foto.

AutoFocus

De scherpstelling wordt geregeld door een 9-punts AiAF, wat staat voor Artificial intelligence AutoFocus. Hoe de camera precies het scherpstelpunt bepaalt is niet te doorzien. Soms kiest de camera andere punten als je de camera en het onderwerp niet verandert. Feit is wel dat de Canon IXUS 65 het erg vaak bij het juiste eind heeft, en dat de camera erg snel en accuraat de scherpte bepaalt.

Superioriteit

Dankzij de kortere sluitertijden neemt de kans op bewegingsonscherpte, één van de belangrijkste fouten bij foto's, af. Het is de kunst om de beeldkwaliteit bij die hoge gevoeligheid wel te behouden. Dit is waar Canon weer haar superioriteit laat zien.

De DIGIC II processor zet de data om naar erg fraaie beelden. ISO 400 heeft nog nauwelijks last van ruis. Bij ISO 800 is die wel zichtbaar. Maar dan nog altijd beter dan menig concurrent bij een lagere ISO waarde.

Compressie

De scherpte is over het hele beeld goed en de vertekening valt mee. Uiteraard zie je de tonvorming in de groothoekstand, maar het blijft alleszins binnen de perken. Voor de compressie heb je drie opties, waarbij de middelste al een erg goed beeld oplevert. Het verschil met Superfijn is niet groot en voor een ongeoefend oog niet eens zichtbaar.

Accu

Alleen qua accu en zoommogelijkheden is iets aan te merken op de camera

Al met al is er weinig tot niets aan te merken op de beeldschone Canon IXUS 65. Misschien zou de accu wat langer mee mogen gaan en iets meer zoom is ook welkom. Maar dan hebben we het wel gehad. Je kan dan ook niet anders dan erg positief over de camera zijn. De Canon Digital IXUS 65 digitale camera is een echte aanrader en niet alleen voor wie trendsetter wil zijn!

Kijk voor de volledige Canon Digital IXUS 65 test op LetsGoDigital.

• 3 inch LCD display
  • Snelle beeldverwerking