AMSTERDAM- Panasonic is duidelijk bezig haar stempel te drukken op de digitale camera markt. De naam Lumix begint al aardig ingeburgerd te raken onder de consumenten en Panasonic maakt daar dan ook handig gebruik van. De Panasonic Lumix DMC LZ5 is het nieuwste model uit de LZ-serie. Met 6 Megapixels en een 6x optische zoom gecombineerd met een optische beeldstabilisator biedt Panasonic de consument een volwaardige digitale camera aan.

De camera kan extra geheugen krijgen door het toevoegen van een geheugenkaart

De Panasonic Lumix DMC LZ5 is een compact formaat digitale camera met een acceptabel licht gewicht, waardoor je hem makkelijk overal mee naar toe neemt. De camera is niet ultra dun (wat ook zeker niet altijd een voordeel is), maar verpakt in een klein (heup-)tasje of los aan de polsriem is hij wel compact genoeg.

Ondanks het compacte formaat is de Panasonic Lumix LZ5 voorzien van een 6x optische zoom. Een dergelijk bereik is zowel voor de beginnende als gevorderde gebruiker een weelde om mee te werken.

Detail

De 6x optische zoomlens van de Panasonic LZ5 compactcamera heeft een mooi bereik van 37 - 222mm (kleinbeeld equivalent). Dit bereik is groter dan dat van de gemiddelde compactcamera, maar de ontwikkeling staat op dit gebied niet stil. De kwaliteit van de optische zoomlens van de Panasonic LZ5 is prima. De groothoekopnames laten veel detail zien en er is slechts een beperkte vorm van chromatische aberratie zichtbaar. Met een beetje inzoomen lost dit euvel in het niets op, heel netjes.

Beeldstabilisator

Hoe mooi een 6x optische zoomlens ook is, zonder beeldstabilisator is de kans op bewegingsonscherpte sterk aanwezig. We zijn dan ook zeer positief over de aanwezigheid van een optische beeldstabilisator op de Panasonic Lumix DMC LZ5 digitale compactcamera.

Hoewel dit type beeldstabilisator de laatste tijd wat vaker voorkomt, is deze waardevolle functie bij een groot deel van de fabrikanten nog niet geïntegreerd, of alleen in de vorm van een digitale stabilisator.

Scherp

De 6x optische zoom laat zich met 19 stapjes vrij nauwkeurig instellen en zoomt met gemiddelde snelheid van groothoek naar tele. De minieme beweging uit de hand wordt direct sterk vergroot, wat geheid zichtbaar zal zijn als onscherpte in de opname. De MEGA O.I.S elimineert deze trilling direct en dat zie je terug in de opname, perfect! Wanneer je eenmaal met een dergelijk systeem hebt gewerkt wil je simpelweg niet meer zonder.

Burst

De Panasonic Lumix LZ5 heeft een zogenaamde Burstfunctie. Deze functie stelt je in staat met een snelheid van ongeveer 1,5 beelden per seconde continu opnames te maken zolang de ontspanknop ingedrukt wordt gehouden en zolang er nog voldoende opslagcapaciteit beschikbaar is.

Batterij

De camera wordt gevoed door een tweetal AA formaat batterijen. Je kunt hier Alkaline of oplaadbare NiMH voor gebruiken, maar het is ook mogelijk de zogenaamde (niet oplaadbare) Oxyride batterijen te gebruiken. Met de standaard AA formaat batterijen kun je circa 140 opnames maken, de Oxyride zijn goed voor circa 230 opnames en wie gaat voor een setje hoge capaciteit NiMH batterijen hoeft ze pas na ongeveer 380 opnames bij te laden. Al met al een ruime keuze aan batterijtypes en een energiezuinig karakter.

Koning te rijk

De camera biedt de consument veel gemak en functionaliteit voor zijn geld. De beginnende gebruiker zal zich dan ook de koning te rijk voelen met zoveel bedieningsgemak. Het is indrukwekkend te zien dat het Panasonic gelukt is om in al haar digitale camera's de MEGA O.I.S. te integreren. Dit systeem is werkelijk een heel waardevol onderdeel van de LUMIX digitale camera. De Panasonic Lumix DMC LZ5 is een uitstekende digitale camera voor diegene die zich beginnende digitale fotograaf noemt, maar wel net even meer verlangt van het zoombereik.

Kijk voor de volledige Panasonic Lumix DMC-LZ5 test op LetsGoDigital.

• 6x optische zoom
  • MEGA O.I.S. beeldstabilisator