AMSTERDAM - Dit nieuwe topmodel uit de Digital IXUS serie is uitgerust met de nieuwste techniek en is gehuld in het meest trendy 'jasje' van deze serie. Het chique uiterlijk waar de IXUS camera om bekend staat, wordt aangevuld met een 4x optische zoom en dezelfde optische Image Stabilizer (IS) technologie die wordt gebruikt in Canons professionele EF objectieven om beeldonscherpte als gevolg van cameratrillingen te reduceren.

Deze Canon is een eenvoudig te bedienen camera

Hiermee voert de Canon IXUS 800 IS qua specificaties de compact camera reeks van Canon aan.

Eenvoudig

Het Canon Digital IXUS concept is ontworpen voor de eigentijdse fotograaf die op zoek is naar een modern vormgegeven en eenvoudig te bedienen digitale camera. Daarnaast moet de camera compact van vorm en licht van gewicht zijn, anders is hij zo 'lastig' mee te nemen. De Canon Digital IXUS 800 IS is typisch een camera die voldoet aan een dergelijke omschrijving. Het bedieningsgemak van de Canon IXUS 800 IS is vriendelijk en de camera kent dan ook een laag instapniveau.

Optische zoomlens

De beeldinformatie met een resolutie van 2816 x 2112 pixels stelt de gebruiker in staat tot een prima A4 formaat afdruk te komen. Met de 4x optische zoomlens haal je het onderwerp aardig dichtbij en met het bereik kun je ook prima een fraai portretje van de kinderen maken. Met de ingebouwde optische beeldstabilisator behoort het ongewenste effect van bewegingsonscherpte definitief tot het verleden.

Lens

Het 4x optische zoomlensje heeft goede optische kwaliteiten. De Canon Digital IXUS 800 IS camera is uitgerust met een zogenaamde Ultra High Refractive Index Aspherical lens, of anders gezegd: een UA lens. Deze uit glas vervaardigde lens kent een hogere brekingsindex dan de standaard asferische lenzen. Daarbij komt het ten goede aan de compactheid. Het uiteindelijke doel van de UA lens is om de chromatische aberratie duidelijk te verminderen.

En het moet gezegd worden dat de Canon IXUS 800 IS hier dan ook met vlag en wimpel in slaagt. Wie met zijn neus op de pixels gaat zitten zal er wellicht in slagen sporen van chromatische aberratie tegen te komen, maar het effect ervan is in feite te verwaarlozen. Bovendien is het enkel in het groothoekbereik waar je eventueel iets tegen zou kunnen komen.

Kleurweergave

De kleurweergave is uitstekend en de huidtinten in het bijzonder zijn levensecht. De kleurverzadiging is niet overdreven aangedikt, maar de kleuren zijn wel pittig genoeg om tot een mooie kleurrijke afdruk te kunnen komen. De combinatie van de kleurweergave en de uitstekende scherpte leidt tot een prima eindresultaat.

Als gekeken wordt naar de witbalans van de Canon Digital IXUS 800 IS, dan is te zien dat de automatische witbalans een goed resultaat levert. De witbalans is niet helemaal neutraal, een beetje warm van toon, maar zeker niet storend. Verschillende lichtbronnen worden door de Canon IXUS 800 IS camera teruggebracht naar een vrij neutrale weergave.

Stijlicoon

De camera heeft een groot beeldscherm

De camera heeft een gebruiksvriendelijke bediening en levert een uitstekende beeldkwaliteit. Het is geen camera voor de veeleisende fotograaf die iets compacts zoekt, maar ook keuzes wil kunnen maken in diafragma of sluitertijden, maar dit pretendeert de Canon IXUS 800 IS dan ook niet te zijn. Het is een fraai design cameraatje, dat staat voor kwaliteit en gemak. De Canon Digital IXUS 800 IS is een toppertje onder de compact camera's; met recht een stijlicoon!

Kijk voor de volledige Canon Digital IXUS 800 IS test op LetsGoDigital.

• Optische beeldstabilisator
  • 4x optische zoom