Net voordat de PMA 2006 van start ging introduceerde Nikon haar nieuwe assortiment Coolpix digitale camera's, waaronder de Nikon Coolpix S6. De Nikon S6 is het topmodel uit de Coolpix S-serie digitale camera's, een serie die van start ging met het Coolpix S1 model. De recensenten van LetsGoDigital gingen met het toestel aan de slag.

Onder de strak vormgegeven zwarte behuizing liggen diverse innovatieve functies die het mogelijk maken de zes megapixel resolutie op het hoogste niveau te krijgen. Het resultaat kan de gebruiker bekijken op een schitterend formaat LCD monitor van maar liefst 3 inch.

De Nikon Coolpix S6 digitale camera is ontworpen voor diegene die op een uiterst aangename en gebruiksvriendelijke manier wil fotograferen. Het is dan ook niet de technische kretologie waarmee Nikon haar Coolpix S6 camera aanprijst; de nadruk wordt gelegd op het gemak en de 'nieuwe' manier van digitaal fotograferen. Door de ver doorgevoerde integratie van intelligente software wordt het de gebruiker steeds eenvoudiger gemaakt.

Prestaties

De eigenaar van een Nikon S6 zal zich af en toe terecht kunnen verbazen over de opmerkelijke prestaties waartoe de intelligente software van Nikon in staat is. Neem nu de D-Lighting functie, die ervoor zorgt dat een opname met een te hoog contrast achteraf vrijwel feilloos gecorrigeerd wordt, met behoud van de originele opname. De verhouding tussen de schaduwpartijen en de heldere lichtpartijen wordt als het ware gestabiliseerd, je ziet dan ook na de toepassing detail in de donkere delen terugkomen. Diverse praktijkopnamen laten telkens verrassende details van de opname beter uitkomen.

De kleurweergave van de Nikon S6 camera is uitstekend. De automatische witbalans heeft af en toe wat moeite om met kunstlicht om te gaan, maar met een lichte belichtingcorrectie en een juiste witbalans wordt de kleurzweem overwonnen. De opnamen bij hoge contrasten hebben voornamelijk in de lichte partijen wat last van overbelichting, er gaat detail verloren. De schaduwpartijen hebben de neiging dicht te slibben, maar Nikon heeft hiervoor een afdoende oplossing bedacht; de D-Lighting. Wanneer je deze functie toepast op de omschreven problematiek biedt deze een uitstekende beeldbewerkingoplossing.

Wi-Fi

Eén van de bijzondere kenmerken van de camera is natuurlijk de draadloze overdracht optie. Het draadloos overspelen of printen van data vereist de aanwezigheid van een LAN (local-area network) dat de IEEE 802.11b/g standaard ondersteunt. De Nikon Coolpix S6 kan zowel in een Windows als in een Mac omgeving worden geplaatst. Het werken met Wi-Fi is leuk, het kost wel wat meer tijd ten opzichte van de snelle USB verbinding, maar het blijft een aangename kennismaking.

De Nikon Coolpix S6 wordt standaard geleverd met een dockingstation; de Coolstation MV-15. Dit station is uitgerust met een netvoeding, USB, Audio/Video en camera-aansluiting. Door de Nikon S6 camera op het station te plaatsen wordt de accu direct bijgeladen. Handig is dat de accu in de camera ook rechtstreeks zonder station kan worden bijgeladen. Het batterijcompartiment wordt netjes afgesloten door een solide deksel. Door deze te verschuiven springt de deksel open, de accu wordt tegengehouden door een kleine veiligheidspal.

De ervaringen met de Nikon Coolpix S6 digitale camera zijn uiterst prettig. De camera maakt zijn beloftes waar; gemak, prima beeldkwaliteit en hoogwaardige innovatie verpakt in een stijlvol design. De Nikon Coolpix S6 is een camera voor de gemaksmens die met het ene oog gericht op design, zijn andere oog richt op innovatie.

• Groot 3 inch formaat LCD display
  • WiFi ondersteuning
  • Prima beeldkwaliteit