AMSTERDAM - Zogenaamde hybride digitale camera's vormen nog altijd een populaire klasse onder de digitale camera's, hoewel ze door de dalende prijzen van digitale reflex camera's steeds meer onder druk komen te staan. Het grote voordeel van een hybride camera is dat het twee werelden combineert: enerzijds het uiterlijk en gevoel van een digitale SLR en anderzijds het formaat en gemak van een compacte camera.

Bovendien dikwijls zit er op een hybride camera ook een erg goed objectief met een uitgebreid zoombereik. De Kodak EasyShare P880 is een goed voorbeeld van een hybride digitale camera. Bovendien kent de Kodak P880 camera een paar interessante eigenschappen. Het objectief is een Schneider Kreuznach en heeft een zeer interessant bereik van 24 - 140 mm als we het met kleinbeeld (35mm) vergelijken.

Leerperiode

Als je eenmaal alles weet te vinden op de Kodak, is de camera gemakkelijk te bedienen

De tweestrijd die de Kodak P880 voert, veelzijdig als een DSLR en tegelijk zo compact mogelijk zijn, merk je ook in de bediening van de camera. Als je eenmaal alles weet te vinden op de Kodak EasyShare P880, is de camera gemakkelijk te bedienen. Het is wel allemaal wel erg krap. Het gaat allemaal ten koste van de ergonomie en het gemak van bedienen. De bediening is gewoon niet intuïtief genoeg: de gebruiker heeft een leerperiode nodig en dit is een gegeven dat we niet zoveel meer tegen komen.

Beeldkwaliteit

De Kodak EasyShare P880 beschikt over zowel een monitor in de zoeker als achterop de camera. Met 2,5 inch heb je een lekker groot scherm. Bij normaal licht en binnen, is het scherm ook prima te gebruiken. Bij veel daglicht valt de beeldkwaliteit van de monitor al snel tegen. De elektronische zoeker biedt dan ook geen soelaas, hoewel die bij normale omstandigheden te prefereren is boven de LCD monitor achterop de camera.

Formaten

De foto's kunnen op de Kodak EasyShare P880 opgeslagen worden in RAW, JPEG en zelfs TIFF formaat. Voor gebruikers met een Mac en geen Photoshop CS2 kan TIFF een uitkomst zijn, want de RAW converter werkt vreemd genoeg niet met de Apple Macintosh. Adobe Photoshop CS2 kan wel met het KDC bestand omgaan. Een klein foutje van Kodak. Daarentegen is in de Kodak P880 zelf ook de mogelijkheid ingebouwd om een RAW beeld om te zetten naar JPEG of TIFF. Niet alleen handig voor de Mac gebruikers onder ons, het kan ook van pas komen als je even snel een print wil maken en je in RAW hebt gefotografeerd.

Bewerken

Op de Kodak P880 is de kleurruimte niet in te stellen, wel kun je de kleurverzadiging regelen. Alle opnamen worden in sRGB gemaakt. Het zou Kodak sieren als ze de Kodak EasyShare P880 ook de optie voor AdobeRGB hadden gegeven, dat maakt de camera wat meer geschikt voor de gevorderde fotograaf die graag de beelden nog bewerkt. De kleurweergave is over het algemeen dik in orde.

Eigenzinnig

De P880 combineert twee werelden van camera's en is een eigenzinnig apparaat

De Kodak EasyShare P880 is een eigenzinnige digitale camera, iets dat Kodak niet vreemd is. Het combineert twee werelden en dat het design van de camera er eigenlijk niet uitziet, is ineens niet meer zo belangrijk. Verwacht niet een digitale reflex camera in al zijn facetten te kunnen vervangen met een Kodak EasyShare P880 camera. Hiervoor zijn er teveel verschillen onderling en eigenlijk mogen we dan ook niet spreken van een echte hybride camera. Gewoon lekker op je gemak mooie foto's maken, daar excelleert de Kodak P880.

Kijk voor de volledige Kodak EasyShare P880 test op LetsGoDigital.

• Uitstekende kleurweergave
  • Interessant zoombereik van 24 - 140 mm