AMSTERDAM - Begin dit jaar introduceerde Panasonic de opvolger van de FZ5: de Panasonic Lumix DMC FZ7 digitale camera. Naast de opwaardering van 5 naar 6 Megapixels heeft de Panasonic Lumix FZ7 extra instellingen meegekregen. Bovendien heeft de camera een kleine facelift ondergaan. Zo is de 1.8 inch monitor vervangen door een groot formaat 2.5 inch display en komt de filmliefhebber aan zijn trekken met een VGA (640x 480 pixels) video en 16:9 functie.

Het gebruikte materiaal voelt comfortabel aan

De Panasonic Lumix DMC FZ7 is mooi afgewerkt en ligt direct lekker in de hand. Het gebruikte materiaal voelt stroef, en in combinatie met de aanwezige handgreep, comfortabel aan. De Panasonic FZ7 lijkt qua ontwerp veel op zijn voorgangers, zoals de Lumix FZ5, maar heeft wel een kleine restyling ondergaan. Het compacte formaat is niet ten koste gegaan van de handligging. De combinatie van de optische stabilisator zorgt ervoor dat de camera ook in één hand gehouden kan worden, zelfs met 12x optische zoom, zonder dat er een grote kans op bewegingsonscherpte is.

Joystick

De hoeveelheid knoppen is meestal gerelateerd aan de tijd die je doorbrengt in het menu van de camera. Bij de Panasonic Lumix FZ7 worden de hoofdinstellingen zoals diafragma- en sluitertijdvoorkeuze, handmatig of scènes via het instelwiel direct benaderd, waarna via de display de juiste instelling via de multicontrole knop of via het kleine joystickje gekozen wordt. Het kleine joystickje is nieuw in deze serie opgenomen en werkt in de praktijk lekker vlot. Met kleine tikjes wordt de instelling snel gewijzigd. De multicontrole knop laat kleine klikjes horen ter bevestiging van een geslaagde druk op de knop. De eerste opname is snel gemaakt.

Creativiteit

De mogelijkheden van de Panasonic Lumix FZ7 zijn legio en geven de fotograaf een uitgebreid stuk gereedschap om zijn creativiteit kwijt te kunnen. Iemand die niet wil investeren in een digitale reflexcamera, maar wel een geavanceerde camera wil zal een goede vervanger aantreffen in een dergelijke digitale camera als de Panasonic FZ7.

De sterke troef van de camera is ongetwijfeld zijn 12x optische zoom met beeldstabilisator en dan nog eens verpakt in een uiterst compacte en lichte behuizing. De kracht van een systeem camera (o.a. verwisselbaar objectief) wordt vrijwel teniet gedaan door het grote optische bereik (36 - 432mm). Natuurlijk kent de DSLR camera meerdere voordelen, maar zeker de amateur series digitale reflexcamera's zullen aardig tegengas krijgen van de Panasonic FZ7 als we kijken naar de instelmogelijkheden.

Snelheid

De Secure Digital geheugenkaart mag zich verheugen op een grote belangstelling. De kaartjes worden in veel digitale compact camera's gebruikt en zelfs enkele digitale reflex camera's lonken naar het kleine kaartje. De opslagcapaciteit van de Secure Digital geheugenkaart varieert van 16MB tot 2GB. Daarnaast is de 4GB versie geïntroduceerd, maar deze wordt nog niet breed ondersteund. De snelheid is ook een kenmerk dat van belang is. Een digitale camera als de Panasonic Lumix DMC FZ7 komt het best tot zijn recht met een snellere kaart, zoals de Ultra II of Extreme III geheugenkaarten van SanDisk.

Experimenteren

Panasonic heeft in de Panasonic Lumix DMC FZ7 een waardige opvolger van de FZ5 camera gevonden. Zijn voorganger werd al goed ontvangen, maar enkele punten kwamen in aanmerking voor een verbetering. De Panasonic FZ7 is een volwaardige digitale camera geworden waar maar weinig op is aan te merken. Concluderend kunnen we stellen dat de Panasonic Lumix DMC FZ7 een krachtige combinatie is, garant staat voor een hoge kwaliteit opname en past bij een grote groep gebruikers. Vriendelijk in het gebruik, laagdrempelig, maar zeker niet beperkend voor diegene die zijn basiskennis fotografie wil verruimen en meer wil experimenteren.

• Uitstekende kleurweergave en prima resolutie
  • Hoge kwaliteit 12x Leica optische zoomlens
  • Snelle bediening en beeldverwerking