Fotografiebeurs PMA is voor veel camerafabrikanten een gelegenheid om nieuwe toestellen te introduceren, en dat was dit jaar niet anders. De recensenten van LetsGoDigital bekeken de in februari gepresenteerde Canon IXUS 60. Lees hier het oordeel dat zij vellen.

Canon heeft de vaart er goed in zitten. Naast de wens in elk segment van de digital imaging markt een groot marktaandeel te bezitten wil Canon uiteraard ook het liefst de nummer 1 positie innemen. Het ziet er naar uit dat ze dit ook nog eens voor elkaar hebben gekregen. De Canon Digital IXUS 60 werd in februari 2006 geïntroduceerd, net voor de start van de PMA 2006 in Orlando, Verenigde Staten. De nieuwe Canon IXUS 60 zet de IXUS traditie voort. Met oog voor design, een compact formaat en een uit hoogwaardig materiaal vervaardigde behuizing, lijkt Canon wederom met de Canon Digital IXUS te gaan scoren.

Ontwerp

De camera is zeer compact vormgegeven en heeft strakke lijnen. De metalen behuizing geeft direct het gevoel van hoge kwaliteit, wat dan ook het visitekaartje van een IXUS camera is. De camera is ontworpen voor de kwaliteitsbewuste consument die naast de beeldkwaliteit ook wat extra over heeft voor een fraai stukje ontwerp. Het blijft verbazingwekkend dat het Canon nog steeds lukt een nieuwe camera zoals de Canon Digital IXUS 60 te introduceren en tegelijkertijd een vrij stabiele prijs te hanteren.

De Canon Digital IXUS 60 is typisch een camera die is ontworpen om zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk te kunnen fotograferen. Het instapniveau is dan ook zeer laag te noemen, zonder dat je hierbij denigrerend over de camera spreekt. Simpelweg de aan/uitschakelaar even indrukken en de camera is binnen een mum van tijd klaar om de eerste opname te kunnen maken.

De zoomlens heeft een 3x optisch bereik wat overeenkomt met 35 - 105mm bij een traditionele filmcamera. De hoofdfuncties kunnen veelal direct via de knoppen op de achterzijde van de camera worden benaderd. Het handige van de multifunctionele knoppen is dat je veel minder in het menu van de camera hoeft te spitten, wat er voor zorgt dat je tevens meer bij het te fotograferen onderwerp betrokken blijft.

Kwaliteit

Naast het gemak geldt natuurlijk ook de beeldkwaliteit. De resolutie van 2816 x 2112 pixels (6 megapixels) geeft voldoende beeldinformatie om een A4 af te drukken. Met het kleine zoomlensje kun je het onderwerp 3x dichterbij halen en met de automatische programma's (de Canon IXUS 60 kent 16 opnameprogramma's) en de My Colors digitale effecten kun je al je creativiteit kwijt.

De voorgeprogrammeerde scèneprogramma's bieden hulp bij moeilijke belichtingen en dit geeft net dat beetje extra nauwkeurigheid in de belichting. Dit geldt ook voor het gebruik van de belichtingscompensatie. Een correctie van +07 EV voor bepaalde onderwerpen (binnenopnamen) geeft wat fraaiere resultaten dan de standaard belichting.

Geheugen

De compacte Canon IXUS 60 maakt gebruik van de inmiddels tot wereldstandaard uitgeroepen Secure Digital geheugenkaart. Dit kleine kaartje heeft in rap tempo de wereld van digitale fotografie veroverd en verkent ondertussen de weg naar de digitale reflex camera. Zoals gezegd levert Canon bij de Digital IXUS 60 een kaartje van 16MB. Wanneer je de volledige kwaliteit van de camera wilt benutten kun je net 4 opnamen op dit kaartje opslaan. De 6 Megapixel resolutie levert in deze hoge kwaliteit bestanden op van ruim 2,7MB groot. De reden voor de aanschaf van een Secure Digital kaart met grote opslag lijkt dan ook voor de hand liggen.

De Canon IXUS lijn is doordacht opgezet en het jarenlange succes zal ongetwijfeld door de Canon IXUS 60 voortgezet worden. De Canon Digital IXUS 60 is compact qua afmeting, fraai afgewerkt en heeft een prima beeldkwaliteit. De Canon IXUS 60 is een trendy digitale camera, maar wel één waar de kwaliteit niet uit het oog verloren is.

• Compacte en solide behuizing
  • Gebruiksvriendelijk
  • Goede kleurweergave