PURMEREND - De dag dat de consument in de huiskamer 3D gaat kijken is aankomende. In 2008 wil Philips met consumentenschermen op de markt komen die zowel om te schakelen zijn van het huidige 2D-kijken als naar het 3D zonder bril. Het moet dan zelfs mogelijk zijn om realtime beelden om te zetten naar 3D.

Het beeld voor de nabije toekomst werd duidelijk gemaakt tijdens de presentatie van een nieuw 3D lcd-scherm van Philips waar je zonder speciale bril 3D kunt ervaren. Vooralsnog is het scherm alleen bedoeld voor de zakelijke markt. De consument zal er eerst kennis meemaken in winkelcentra, in architectonische omgevingen en de entertainmentindustrie, denken Philips en de distributeur voor de Benelux, Pro Systems in Purmerend.

Tijdens de CeBIT-beurs in het Duitse Hannover toonde Philips al het 42-inch 3D WOW-scherm. Dankzij de ‘out-of-screen-ervaring’ lijkt het volgens Philips alsof objecten vóór het scherm zweven. Het 42-inch 3D WOW-scherm is het tweede Philips-product op basis van WOWvx-technologie.


'Hoge helderheid, groot contrast en ware kleurweergave'

"Het systeem is voorzien van een nieuw lensontwerp op basis van de hellende meervoudige ‘lenticular’ lenstechnologie die ook wordt gebruikt in het type 3D6C01 Comfort, en die speciaal is ontworpen voor een natuurlijke 3D-ervaring. Daardoor biedt de 42-3D6C01W01 dezelfde unieke voordelen: hoge helderheid, groot contrast en ware kleurweergave", aldus Philips in een persbericht.

Voorlopig is het apparaat alleen interessant voor bedrijven of zeer rijke mensen. De adviesprijs van het LCD-scherm is 15.000 euro, exclusief btw.

Bekijk hier een promotiefilmpje van Philips.

3D

3D is feitelijk al een oude manier van beeldervaring. Het bestaat al enkele tientallen jaren. Om verschillende redenen is de dieptewerking op de tv nooit massaal doorgebroken. "De kosten van de technologie waren nog te hoog en de beschikbare beelden konden nog niet worden omgezet. Bovendien kan het nu pas goed worden uitgerold omdat we de vlakke schermen HD-tv hebben die nodig zijn om 3D zonder bril mogelijk te maken", licht woordvoerder Hans Driessen van Philips toe.

Hij wijst op de toenemende belangstelling in de Verenigde Staten voor 3D-bioscopen waar nog met speciale brilletjes wordt gekeken. "Nu zijn er nog 150 van dergelijke filmhuizen, maar eind van het jaar moeten dat er 950 zijn." Verschillende oude films, zoals Star Wars, worden nu naar 3D omgezet.

Dat omzetten is nog erg kostbaar, maar moet straks gemakkelijker gaan door films in stereo te schieten, dat nodig is om diepte te krijgen. Een andere manier is om de films semi-automatisch te vertalen om zo de gewenste dieptewerking te krijgen. Andere mogelijkheden die Philips en Pro Systems zien liggen in de game-industrie waar spelletjes al in 3D worden gemaakt. "Maar je kunt straks ook met een makelaar visueel een huis bekijken en daarin dus meelopen", aldus Martin van Driest van Pro Systems.