Nikon D200 D-SLR (review)

AMSTERDAM - Nikon staat er niet om bekend met hoge snelheid haar assortiment camera modellen te vernieuwen. Komen ze echter met wat nieuws, dan is het wel altijd iets bijzonders. Neem nu de Nikon D200, die haar voorganger, de D100, in alle opzichten doet vergeten. Het is niet alleen een hogere resolutie, het nieuwe ontwerp of een update in design dat aanspreekt. Op de Nikon D200 digitale reflex camera zit zoveel nieuws, dat je van een opmerkelijke digitale revolutie mag spreken.

In tegenstelling tot de D100 is de Nikon D200 geen omgebouwde analoge camera. Het ontwerp past wel naadloos in de huidige generatie D-SLR's van Nikon. De Nikon D200 digitale reflex is van de grond af ontworpen als een digitale camera en dat is duidelijk te merken,; alles is perfect geïntegreerd. Met de D200 mikt Nikon, naast de semi-professionele en serieuze hobbyfotograaf, ook op de professionele fotograaf. De camera is dan ook van stevig metaal gemaakt en voorzien van de nodige afdichtingen tegen water en stof.

Tien megapixels

De Nikon D200 biedt in de mogelijkheid om de camera helemaal naar eigen wens aan te passen

In tegenstelling tot de D2X heeft de Nikon D200 geen High-speed crop functie. Dat heeft de D200 feitelijk ook niet echt nodig, want met 5 beelden per seconde is de camera voor de meeste doeleinden snel genoeg. Dit gebeurt gewoon met de volle 10 Megapixels. Er wordt dus behoorlijk wat data verwerkt. Dankzij een vrij ruime buffer kun je gewoon door blijven schieten. Is de buffer vol en gebruik je een snelle geheugenkaart (zoals de SanDisk CompactFlash Extreme III), dan kun je gewoon met circa 1 beeld per seconde door blijven fotograferen.

Alleen aan alle instellingen voor de autofocus zouden we al een heel artikel kunnen wijden. Naast het bekende continu, enkelvoudig of handmatig scherpstellen kent de Nikon D200 ook nog een Dynamische AF, kun je scherpstelvelden combineren, de Lock On regelen (dat bepaalt hoe de camera reageert als er iets tussen camera en onderwerp komt), alle elf of alleen zeven velden gebruiken en nog veel meer.

Verlengstuk

Iedere fotograaf zal ook hier zijn eigen combinatie verzinnen. Als studiofotograaf bijvoorbeeld heb je heel andere instellingen nodig dan als fotojournalist. De Nikon D200 biedt in ieder geval de mogelijkheid om de camera helemaal naar eigen wens aan te passen. En zo hoort het ook, de camera moet een verlengstuk van de fotograaf zijn en mag zeker geen belemmering vormen.

Menu

Hoewel de Nikon D200 veel knoppen heeft, zul je toch ook geregeld het menu in moeten duiken. Dat is op zich overzichtelijk opgezet. Door de enorme hoeveelheid mogelijke instellingen zie je echter al gauw door de bomen het bos niet meer. Het menu is wel erg goed leesbaar. Van het grote scherm wordt goed gebruik gemaakt. Erg handig is de helpfunctie die je bij een groot aantal menu-instellingen kunt opvragen, zeker aangezien al die benamingen de gebruiker niet altijd alles zeggen.

Geheugen

Om de grote hoeveelheid data te verwerken is naast een snelle processor ook een snelle geheugenkaart van belang. De Nikon D200 vormt met de snelle SanDisk Extreme III kaart een geweldige combinatie. De volle buffer wordt dan in een halve minuut op de geheugenkaart weggeschreven. Bij een langzame CompactFlash kaart duurt dit al snel twee keer zo lang. Dat merk je ook als de buffer vol is en je toch moet blijven fotograferen.

De buffer is gelukkig groot genoeg, zodat je zelden tegen dit probleem zult aanlopen. In de buffer passen ongeveer 21 RAW beelden, een nette prestatie. In JPEG formaat kun je meer dan 100 beelden maken, voordat de Nikon D200 camera begint te haperen en de beeldsnelheid begint te dalen.

Nikon houdt niet van half werk en dat maakt het merk met de Nikon D200 meer dan duidelijk. De Nikon D200 is een top D-SLR, eentje waarvan de concurrentie wakker mag liggen. Voor de prijs biedt de D200 ontzettend veel en het is dan ook te voorzien dat een groot aantal professionele fotografen de D200 als tweede camera of zelfs in de plaats van de D2X zal gaan aanschaffen.

Winnaar

De kracht van de Nikon D200 zit voor een erg belangrijk deel in de bouw en het aantal functies. Het is een stevige digitale camera, eentje die bestand is tegen veelvuldig grof gebruik. Een dergelijke goede camera met zo veel functies en een zodanige goede beeldkwaliteit is voor dit bedrag werkelijk ongehoord. De grote winnaar is de consument en dat is alleen maar toe te juichen.

Kijk voor de volledige Nikon D200 test op LetsGoDigital

• Compacte behuizing
  • Hoge resolutie