Canon heeft een nieuwe camera op de markt gebracht. De PowerShot A410 is door de recensenten van LetsGoDigital positief ontvangen voor de beginnende fotograaf, maar beperkt gevonden voor de gevorderde.

Canon heeft vorig jaar flink van zich laten horen. Onder de vele introducties bevond zich ook de Canon PowerShot A410 digitale camera. De Canon A410 is een instapmodel met een voor deze tijd lage resolutie van 3.2 Megapixels. De camera vervangt de PowerShot A400 en introduceert tegelijkertijd een aantal verbeteringen. Wijzigingen zijn ondermeer een ander design, een 3,2x optische zoom en de integratie van de inmiddels bekende DIGIC II processor.

Kunststof

Het ontwerp voelt degelijk aan, een lichte verhoging in de voorzijde dient als kleine handgreep

Het ontwerp van de Canon PowerShot A410 is niet heel inspirerend. Wanneer je dit model met de andere PowerShot of Digital IXUS modellen vergelijkt straalt er weinig van uit. Maar de prijs moet ergens vandaan komen en wie niet veel waarde hecht aan design vindt dit dan ook geen punt. Het materiaal dat voor de camera gebruikt is bestaat uit kunststof. Het ontwerp voelt degelijk aan, een lichte verhoging in de voorzijde dient als kleine handgreep. De camera ligt ook goed in de hand.

Bediening

De Canon A410 vervangt de PowerShot A400. Voornaamste vooruitgang is de optische zoom die nu een 3,2x bereik heeft en daarnaast de integratie van de krachtige DIGIC II processor. Deze processor staat garant voor een snelle beeldverwerking en zorgt dat de camera zuinig met zijn energie omgaat. De Canon PowerShot A410 is een eenvoudig te bedienen camera. Belangrijk, aangezien de doelgroep de beginnende (digitale) fotograaf is. Canon heeft de bediening vereenvoudigd. Je zult de camera dus eerst even goed door moeten nemen om te begrijpen op welke manier Canon de bediening bedoeld heeft. Dit klinkt wellicht vreemd voor een eenvoudig te bedienen camera, maar eenmaal aan de slag zul je de opzet al snel begrijpen.

M-mode

Vanzelfsprekend is de Canon A410 een camera waarbij je niet kunt verwachten handmatig de belichting te regelen; instellingen als diafragma of sluitertijdvoorkeuze vind je dan ook niet terug. De automatische stand van de camera voldoet in de meeste situaties. Toch kent de camera een zogenaamde M-mode waarbij enkele handmatige instellingen die van invloed zijn op het eindresultaat gekozen kunnen worden.

Geheugen

Standaard wordt met de Canon PowerShot A410 een 16MB geheugenkaart geleverd. Het type MultiMedia Card (MMC) komt niet zo heel veel meer voor. Er wordt eigenlijk vaker gekozen voor de Secure Digital geheugenkaart die dan ook door de Canon A410 wordt ondersteund. De geleverde MMC kaart is niet zo heel nuttig en zal al snel worden vervangen door een kaartje met een grotere opslagcapaciteit. Fotograferen met 3,2 Megapixels (2048 x 1536 pixels) geeft een bestandgrootte van ongeveer 1,6MB (beste kwaliteit) wat ongeveer 9 opnamen opslag op een 16MB kaart betekent. Aan te raden is direct een kaartje aan te schaffen met een grotere opslagcapaciteit, bijvoorbeeld een Secure Digital kaart van 128, of zelfs liever één van 256MB.

Gemak

Wie op zoek is naar een digitale camera en zich als beginnende fotograaf laat kwalificeren zal met de Canon A410 een prima camera in huis halen. De mogelijkheden hebben voor dit type fotograaf voldoende draagkracht om een kleinbeeld camera te vervangen. De kwaliteit is er naar, het gemak dient de fotograaf. Wel is het zo dat er een grens aan de doorgroeimogelijkheden zit en je niet veel verder zult kunnen komen dan creatief met de voorgeprogrammeerde scènes om te gaan. Wie dit echter voor lief neemt zal met de Canon PowerShot A410 de juiste keuze maken, een echte aanrader voor de beginnende fotograaf!

• Prima kleurweergave, mooie huidtonen
  • Uitstekende fotokwaliteit
  • Goede automatische witbalans