AMSTERDAM - Sony heeft een nieuwe camera in de Cybershot-serie. De DSC-R1 heeft veel verschillende mogelijkheden en is enthousiast ontvangen door de recensenten van LetsGoDigital. Lees hier een review van de camera.

Het feit dat Sony de Cybershot DSC R1 introduceerde kan op zijn minst verrassend en opmerkelijk genoemd worden. Niet omdat een nieuwe Cybershot digitale camera het levenslicht ging zien, maar meer daar de camera een geheel nieuwe hoge resolutie beeldsensor van maar liefst 10+ megapixels bezit, wat toch verrassend is. Met de introductie van de Sony R1 laat Sony weer van zich horen.

Je voelt direct hoe solide het toestel is

Solide

Wanneer je de Sony R1 voor het eerst in handen neemt, voel je direct de degelijkheid en de zeer solide bouw van de behuizing. De vrij stijve handgreep doet de camera als een blok in je hand vallen en in combinatie met de ondersteuning van de andere hand onder het objectief heb je een perfect uitgebalanceerde camera.

De unieke vormgeving van de camera doet je iedere vorige camera-ervaring direct vergeten. Qua gewicht is het meteen duidelijk, de Sony Cybershot R1 is geen binnenzakcameraatje, vergeet het maar. Ter vergelijking, een Canon EOS 20D body weegt ruim 200 gram minder en zelfs de semi-professionele Nikon D200 kan niet aan het gewicht van de Sony Cybershot DSC R1 (995 gram) tippen.

Mogelijkheden

De Sony Cybershot R1 is een camera waarmee je heel wat mogelijkheden in huis haalt. Aan Sony de taak de vele instellingen begrijpelijk in een concept te verzamelen en een handig stuk digitaal gereedschap voor de (veeleisende) fotograaf te ontwikkelen. Ook al lijkt de gebruiksinterface van de Sony R1 vrij veel op de overige Cybershot digitale camera's, toch zal in eerste instantie de compleet andere ergonomische indeling van de diverse knoppen even wennen zijn. Met name de knoppen die rondom de elektronische zoeker zijn geplaatst lijken even onvindbaar wanneer je vanaf de bovenzijde op de achterkant van de camera neerkijkt.

De mogelijkheid om van objectief te wisselen ontbreekt

De mogelijkheden die je als fotograaf met de Sony Cybershot R1 kunt bereiken zijn vrijwel gelijk aan die van een gemiddelde digitale reflexcamera. De vergelijking gaat echter niet helemaal op. De Sony R1 is geen digitale camera die een systeemcamera vervangt, daarvoor zijn er toch enige wezenlijke verschillen op te merken.

Beperkte snelheid

Zo is de beperkte snelheid van het verwerken van het beeld een zwak punt ten opzichte van de digitale reflexcamera en natuurlijk is het ontbreken van de mogelijkheid van het wisselen van het objectief het voornaamste verschil. Daarentegen heeft de Sony Cybershot R1 een behoorlijk deel aan innovatieve techniek in huis en de gebruiker ongetwijfeld veel te bieden.

Een geheugenkaart van minstens 1 gigabyte is aan te raden

Geheugen

Een fabrikant als SanDisk, één van de grondleggers van de hedendaagse flash geheugenkaarten, heeft een ruim assortiment beschikbaar voor een camera als de Sony R1. In de praktijk is de Sony R1 getest met een SanDisk Extreme III 4GB CompactFlash geheugenkaart waarmee ongeveer 150 opnamen RAW + JPEG of ruim 770 opnamen in hoogste JPEG kwaliteit gemaakt kunnen worden.

Het is aan te raden minimaal 1GB, liefst 2GB, geheugen aan te schaffen. Denk ook aan een snelle variant van een MS of CF kaart, dit scheelt in veel gevallen aanzienlijk bij het legen van de interne buffer van de camera.

Laat het duidelijk zijn, de Sony Cybershot DSC-R1 is een uitzonderlijke camera. Niet alleen qua ontwerp, maar ook qua optiek. Het feit dat de Sony R1 is uitgerust met een Carl Zeiss Vario-Sonnar T* objectief levert een belangrijke bijdrage aan de testresultaten. De Cybershot R1 is een digitale camera waar je echt enthousiast over raakt. Het werken met de camera in de praktijk is plezierig en doet het fotografische hart sneller kloppen. De camera straalt niet enkel kwaliteit uit, maar laat ook kwaliteit zien en verdient alle lof. Met de Sony Cybershot DSC R1 heb je dan ook een absolute topcamera in handen, applaus Sony!

• Uitmuntende hoge kwaliteit zoomlens
  • Fraai groothoek bereik van 24mm
  • Prima ruis/signaal verhouding