AMSTERDAM - Begin 2005 introduceerde Pentax een camera die niet alleen gewone fotografie biedt maar ook de mogelijkheid om onder water te fotograferen. Dit is een unieke eigenschap van de Pentax Optio WP. Deze digitale camera wordt deze week getest op LetsGoDigital.

Je kunt met de Pentax tot een diepte van 1,5 meter fotograferen en de digitale camera houdt het dan een half uur vol (de zogenaamde JIS klasse 8). Echt duiken vereist dus nog steeds speciale behuizingen, maar voor de gewone snapshooter die bijvoorbeeld in het zwembad foto's wil maken is het een prima functie.

Resolutie

Met vijf megapixels heeft de Pentax Optio WP voldoende resolutie om een goede vergroting te kunnen maken. Het objectief heeft een driemaal optische zoom die loopt van 38mm tot 114mm. Met de Optio WP richt Pentax zich op de doorsnee consument: de fotograaf die vooral leuke plaatjes wil maken, zonder zich druk te hoeven maken om allerlei instellingen.

Objectief

In het midden van de camera zit het objectief, beschermd en afgedicht door een glaasje. Nu komt extra glas voor een objectief de beeldkwaliteit meestal niet ten goede. Pentax heeft er met het ontwerp van het objectief waarschijnlijk wel rekening mee gehouden. Het objectief van de Optio WP levert goede resultaten. Geen absolute top, maar voor een digitale camera van dit kaliber meer dan voldoende.

Achterop de camera valt de grote 2.0-inch monitor meteen op, een optische zoeker heeft de camera niet. De monitor is van een goede kwaliteit, al is de inkijkhoek niet heel erg groot. Rechts zit het 'zenuwcentrum', dat wordt gevormd door de bedieningsknoppen van de Pentax Optio WP.

Knoppen

Standaard staat de Pentax Optio WP in de P-mode. Dat is de meest universele stand. Voor een andere opnamestand dient op het onderste deel van de vierwegschakelaar gedrukt te worden. Het wijst zich eigenlijk vanzelf. Alle knoppen moeten behoorlijk stevig worden ingedrukt. Dat komt waarschijnlijk door de afdichtingen, die vormen een extra weerstand. Het voordeel is wel dat de knoppen niet snel onbedoeld ingedrukt worden. In- en uitzoomen gaat met de 3x optische zoom vlot. Vind je het nog niet vlot genoeg, dan kun je de zoom nog versnellen via het menu. Dat gaat iets ten koste van de nauwkeurigheid, maar van groothoek naar tele gaat dan erg snel.

Niet supersnel

De Pentax Optio WP is in staat een aantal opnames snel achter elkaar te maken. Dat gaat niet supersnel, maar de doelgroep voor wie de camera bedoeld is zal tevreden zijn met deze optie. Een digitale camera voor de gemiddelde consument kenmerkt zich doorgaans niet door uitgebreide instelmogelijkheden. Toch kent de Pentax Optio WP een fors aantal mogelijkheden. De meeste instellingen kunnen in een geheugen worden vastgelegd. Dat betekent dat na het uit- en weer aanzetten van de camera niets opnieuw aangepast hoeft te worden. Tevens mag de gebruiker zelf kiezen wat er in dat geheugen wordt opgeslagen.

De belichtingsprogramma's bestaan bij de Pentax Optio WP uit pictogrammen. De bij de spiegelreflexcamera's bekende S, A en M (sluitertijden-, diafragmavoorkeuze en manueel) instellingen ontbreken. Maar liefst elf pictogrammen kent de Pentax WP camera, die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaten.

Resultaten

Het is aan te raden om zoveel mogelijk de maximale kwaliteit te gebruiken. Bij een lagere instelling komen als snel de zogenaamde artefacten (kartelige randen om het onderwerp) om de hoek kijken. De standaardverscherping is aan de forse kant. De gevoeligheid is in te stellen van ISO 50 tot en met ISO 200. Zeker bij ISO 50 en 100 zijn de resultaten goed. Daarboven neemt de ruis snel toe. Niet ongewoon voor een digitale compactcamera, maar door de hoge verscherping wordt het al gauw prominent. Bij weinig licht is het dan ook raadzaam de flitser te activeren. Al is het bereik behoorlijk beperkt.

SD geheugenkaart

Het mag geen verrassing zijn dat de Pentax Optio WP de Secure Digital geheugenkaart (SD) ondersteunt. Voor een grotere kaart zou gewoonweg geen ruimte zijn. Om de beelden over te zetten naar de computer is de Pentax Optio WP voorzien van een USB aansluiting, op de Optio WP aangeduid als PC/AV. Er wordt geen geheugenkaart meegeleverd bij de Optio WP. Dat is geen punt, want de meegeleverde kaarten hebben meestal een opslagcapaciteit van slechts 16MB. Daar passen maar een paar foto's op.

Daarentegen heeft de Pentax Optio WP wel een intern geheugen van 10,5 MB dat ongeveer 3 foto's in de hoogste kwaliteit kan bevatten. De voeding wordt verzorgd door een 3,7V 710mAh Lithium-ion accu. De accu zit bij de geheugenkaart achter een klep met rubber om het geheel waterdicht te houden.

De Pentax Optio WP is een leuke camera met een aantal zinvolle eigenschappen. De Pentax WP is een snelle camera om mee te werken en is makkelijk mee te nemen. De beeldkwaliteit mag iets verbeterd worden en een iets grotere accu zou ook geen kwaad kunnen. Het allerleukste aan de Pentax Optio WP is echter dat hij waterdicht is. Zeker voor de vakantiefotograaf is de Pentax Optio WP een erg aantrekkelijke camera, die je gewoon overal mee naar toe kunt nemen.

• Compact formaat
  • Waterdicht tot 1,5 meter
  • Goede kwaliteit lens