AMSTERDAM - Konica Minolta heeft zijn serie Megazoom digitale camera's uitgebreid met de nieuwe 6 Megapixel Konica Minolta DiMAGE Z6. Met de introductie van de DiMAGE Z6 digitale camera overstijgt Konica Minolta zichzelf weer mede door een verhoging van de resolutie van 5 naar 6 Megapixels. Deze digitale camera wordt deze week getest op LetsGoDigital.

De belangrijkste eigenschappen van de nieuwe Konica Minolta DiMAGE Z6 zijn de hoge resolutie van 6 Megapixels en zonder enige twijfel het Anti-Shake systeem. Hiermee is het mogelijk om rechtstreeks uit de hand te kunnen fotograferen met langere sluitertijden, je kunt eenvoudigweg een macro opname maken of gebruik maken van de tele-zoom zonder daarbij te worden geconfronteerd met bewegingsonscherpte, perfect!

Behuizing

Het materiaal dat gebruikt is voor de behuizing van de Konica Minolta Z6 bestaat uit kunststof. Het voordeel is het lichte gewicht, een nadeel zou kunnen zijn dat het nogal 'goedkoop' kan aanvoelen, dit is bij de Z6 camera niet het geval. Waar wel wat aan gedaan mag worden is de kwaliteit van de knoppen. Dit onderdeel van de camera doet een beetje afbreuk aan het degelijke gevoel dat de DiMAGE Z6 uitstraalt.

Naast een 2-inch formaat LCD display heeft de Z6 digitale camera een elektronische zoeker aan boord. De zoeker neemt niet meer ruimte in beslag dan nodig is, anders zou ik persoonlijk liever een 2,5-inch formaat LCD display gehad hebben.

Instelwiel

Bovenop de camera vinden we een groot uitgevallen instelwiel dat zich gemakkelijk laat bedienen. Op het wiel staan diverse hoofdinstellingen waaronder een aantal voorgeprogrammeerde scènes. Deze instellingen zijn handig voor diegene die nog niet zo bedreven is in de basis instellingen van de fotografie of gewoon voor diegene die het zich gemakkelijk wil maken.

Naast de handige scènes kun je tevens kiezen voor A, S of M instellingen, waarmee de meer ervaren fotograaf de ruimte krijgt om zijn of haar creativiteit kwijt te kunnen.

Verstopt onder een zwart afsluitdekseltje vinden we de flitsschoen terug. Naast de ingebouwde flitser is de Konica Minolta DiMAGE Z6 ook in staat extra flitskracht op te wekken door de toepassing van een externe flitser. Deze flitser moet dan wel speciaal voor Konica Minolta zijn gemaakt, zoals de Konica Minolta 5600HS(D), 3600HS(D) of 2500(D) flitsers.

Scherpstellen

De Konica Minolta Z6 reageert met gemiddelde snelheid op het activeren van de camera. Na ruim twee seconden is de camera klaar voor gebruik, het objectief is volledig uitgeschoven, de eerste opname kan gemaakt worden. Het scherpstellen van de dagelijkse onderwerpen verloopt probleemloos alleen bij het scherpstellen van snel bewegende onderwerpen lijkt de Z6 af en toe moeite te hebben.

Optisch zoombereik

De DiMAGE Z6 digitale camera heeft een groot optisch zoombereik. De zoomknop werkt vrij direct en het vergt enige oefening om een compositie nauwkeurig vast te leggen. De Anti-Shake is onmisbaar, zeker bij het gebruik van de optische zoom. Met een beetje oefening kun je op de uiterste (optische) zoomstand met een lange sluitertijd (1/60) vanuit de hand fotograferen wat een forse winst oplevert ten opzichte van het fotograferen zonder Anti-Shake.

Via de vierwegschakelaar is het handig navigeren. Minder handig is het ontbreken van enkele pictogrammen, zoals de belichtingcompensatie functie. Deze zit verborgen in de vierwegschakelaar, je moet het even weten, maar handiger zou een pictogram aanduiding zijn.

Naast de automatische programma's heeft de eigenaar van een Konica Minolta DiMAGE Z6 camera geen gebrek aan instelmogelijkheden. Zo zijn er paar manieren om een opname te belichten, de meerveldmeting is er voor de meest voorkomende gevallen, maar de handige spotmeting is een belichtingsmethode om te waarderen.

Praktijkopnamen

De praktijkopnamen laten een natuurlijke kleurweergave zien met een niet overdreven verscherping. Bij kunstlicht opnamen lijkt de automatische witbalans minder nauwkeurig te zijn, maar door de witbalans instelling te wijzigen in kunstlicht wordt deze hindernis snel overwonnen. De ruisverhouding in de opnamen is bij een lage ISO prima, bij 200 ISO wat duidelijker dan gewenst zichtbaar en bij 320 ISO en hoger niet geschikt voor een goede 'korrelvrije' afdruk.

De Konica Minolta Z6 digitale camera ondersteunt zoals de meeste digitale camera's tegenwoordig de Secure Digital geheugenkaart. De DiMAGE Z6 camera kent drie verschillende compressies en vier verschillende resolutie instellingen van 640x480 tot 2816 x 2112 resolutie. Wie voor het beste gaat, en waarom zou je dat niet doen, laat de resolutie op zijn hoogst staan en de compressie op Fine.

Dat Konica Minolta gekozen heeft voor AA formaat batterijen bevalt ons wel, zeker gezien het feit dat het energiebeheer van de camera ten opzichte van zijn voorganger verbeterd is.

Akaline batterijen

Konica Minolta levert een viertal alkaline batterijen mee. Het zou Konica Minolta niet misstaan een lader met een setje NiMH batterijen standaard mee te leveren. Ten opzichte van de concurrenten is de DiMAGE Z6 een opvallende digitale camera. Het ontwerp wijkt sterk af van de traditioneel vormgegeven camera, maar blijkt goed aan te slaan.

De Konica Minolta Z6 moet het hebben van twee sterke troeven, de eerste is het fraaie objectief met een groot optisch zoombereik dat de Z6 camera tot een allrounder maakt. Het mooiste onderdeel waarmee de DiMAGE Z6 camera zijn spierballen laat zien is het Anti-Shake systeem.

Zonder te overdrijven behoort dit systeem tot de beste systemen die op dit moment te verkrijgen zijn. In feite is de toepassing van de Anti-Shake functie het grote verschil tussen de Konica Minolta DiMAGE Z6 en een concurrerende Megazoom camera uit dezelfde prijsklasse.

De algemene beeldkwaliteit is goed, een goede kleurweergave met natuurlijke kleuren. De ruisverhouding is een tikkeltje aan de hoge kant, dit begint al duidelijk te worden vanaf 200 ISO. Concluderend mogen we de Konica Minolta DiMAGE Z6 zien als een goede opvolger van de DiMAGE Z5 camera, echter zonder dat er sprake is van opzienbarende wijzigingen.

• Uistekend Anti-shake systeem
  • Uitstekend energieverbruik
  • Prima kleurweergave