Hoeveel functies kun je op een apparaatje gooien van 60 gram? Dat moeten de makers van de Philips Key 019 gedacht hebben. Dit is namelijk een mp3-speler, digitale camera, digitale camcorder én USB-stick ineen. Liefhebbers van gadgets kunnen hun lol niet op. We testen of het kwalitatief ook nog wat voorstelt.

In het kleine doosje komen we het volgende tegen: een USB-verlengkabel, oordopjes met afstandsbediening, een halskoord, externe batterijhouder, software, handleiding en natuurlijk de Key 019 zelf.

Gebruik
Beeld
Geluid
Vormgeving
Prijs / kwaliteit

Eerst maar eens wat foto's maken met deze gadget. Het is flink turen geblazen door de kleine zoeker. Zeker in een verlichte kamer bij avond zijn voorwerpen vrij moeilijk te onderscheiden. In het venstertje gaat een klein zon-pictogram knipperen als de lichtomstandigheden slecht zijn. Ook valt het batterijniveau te zien. Een foto maak je door op de knop aan bovenkant te drukken. Gelukkig hoef je niet té hard op deze knop te drukken, waardoor het niet heel moeilijk is om de camera stil te houden tijdens het fotograferen.

De foto's hebben een kwaliteit van 2 mega pixels. Niet slecht voor zo'n klein apparaatje. Toch valt de kwaliteit van de foto's me wat tegen. De kleuren van de foto's zijn bij fotograferen overdag wat faal. Soms heb ik zelfs het idee dat ik naar oude dia's van mijn oma zit te kijken. 's Avonds fotograferen hoef je eigenlijk niet eens te proberen. Natuurlijk komt dit door het ontbreken van een flitser, maar zelfs foto's van een goedverlichte kamer zijn niet om over naar huis te schrijven.

Camcorder

Als video codec wordt MPEG4 gebruikt. Tijdens het filmen valt in de zoeker te zien hoeveel tijd je nog kan filmen voordat de geheugenchip vol is. Omdat het zo'n klein apparaatje is, wordt elke kleine beweging geregistreerd. Daardoor is het de kunst om zo vloeiend mogelijk te bewegen. Hoe is dit keer de beeldkwaliteit? Die is eigenlijk alleen goed genoeg voor gebruik op internet: filmpjes kijken op een klein venstertje. Het geluid klinkt behoorlijk blikkerig.

Kijkdoos

Een leuke functie van de Key 019 is dat je foto's en filmpjes op de camera zelf kan bekijken. Hiervoor moet je de hoofdtelefoon met afstandsbediening aansluiten. Op deze manier kun je gelijk kijken of foto's en/of filmpjes gelukt zijn. Opnieuw kijk je hierbij door de zoeker. Je kunt zelfs een slideshow houden door de play-button op de afstandsbediening in te houden. Erg grappig om op deze manier gemaakte filmpjes te bekijken. Je kijkt door een lcd-schermpje van iets meer dan 1 vierkante centimeter van een ultramoderne kijkdoos.

Natuurlijk kun je de opnames en foto’s makkelijker bekijken op de computer. Als je de onderkant van het apparaatje er aftrekt, vind je de USB-aansluiting. Met de verlengkabel koppel je de Key 019 aan de computer. Er is een speciale map voor foto’s en filmpjes. Mp3’tjes moet je in de root-directory plaatsen.

Muziek

De bijgeleverde oordopjes zijn uitstekend. Ze blijven perfect in de oren zitten. De kleine afstandsbediening valt makkelijk te bevestigen op een kledingsstuk. De lengte van het complete snoer is wel iets te lang en raakt makkelijk in de knoop met de halsband. Mp3's klinken gelukkig prima uit de oordopjes: helder, met een behoorlijke bas.

De Philips Key 019 valt met name op door de grote hoeveelheid verschillende functies. Een camcorder, digitale videocamera, mp3-speler én USB stick op een klein, mooi vormgegeven apparaatje is best uniek. De kwaliteit van met name de camcorder en digitale camera valt helaas wat tegen. Ook is de levensduur van de batterij en de opslagcapaciteit nogal gering. Voor de niet te veeleisende consument die op zoek is naar een leuke gadget is de Key 019 echter prima.

Technische specificaties

• afmetingen: 32x95,7x22,5
  • diafragma : F2.8