Commodoregevoel herleeft met muziek

HILVERSUM - Het fameuze computermerk Commodore begint een nieuw leven in de muziekwereld. De onderneming, tegenwoordig eigendom van Tulip Computers, presenteerde donderdag een reeks muziekproducten die binnenkort in de winkels ligt.

Commodore lanceerde gelijktijdig zijn nieuwe verkoopkanaal op internet, waar naast draagbare muziekspelers, ook muziek, spelletjes en merchandising zullen zijn te verkrijgen. Met de wederopstanding hoopt de onderneming dat oude tijden gaan herleven. In de jaren tachtig bereikte ze haar hoogtepunt met de C64. Nog altijd geldt deze homecomputer met circa 30 miljoen exemplaren als de meeste verkochte computer ooit.

Dergelijke aantallen zijn nu niet meer haalbaar, zo erkent verkoopdirecteur G. Romijn van Commodore. Toch heeft hij goede hoop dat de nieuwe hardware zal aanslaan. Commodore beweert dat nog altijd 80 procent van de Nederlanders de merknaam kent. Wereldwijd werken nog miljoenen mensen met Commodore-apparatuur. Het is dan ook de bedoeling de producten wereldwijd af te zetten. Om dit te bewerkstelligen wordt volgens Romijn momenteel gesproken met grote ketens als Mediamarkt en Dixons.

Illustratief was dat Commodore zijn plannen ontvouwde in de Wisseloordstudio's in Hilversum, waar ooit bands als The Police en The Scorpions hun muziek opnamen. Op een nieuwe spelcomputer hoeft niet meer worden gerekend.

Om liefhebbers van de C64 tegemoet te komen, komt eind dit jaar wel een joystick met klassieke spelletjes als California Games en Impossible Mission op de markt. Deze joystick, gemodelleerd naar het exemplaar dat bij de C64 werd geleverd, is direct op de tv aan te sluiten en daarmee klaar voor gebruik. Ook komen er Commodore-spelletjes voor mobiele telefoons.

Tulip heeft met de productie van de nieuwe hardware weinig te maken. Het joystickconcept is ontwikkeld door het Britse Ironstone, terwijl de muziekspelers uit het Verre Oosten komen. Yeahronimo, dat in Nederland al allerlei sportevenementen via internet verspreidt, verzorgt de internetdistributie van een muziekcatalogus van 180.000 liedjes.

Alle partners hopen meevaren op de merknaam Commodore. De computerfabrikant ging in 1993 failliet nadat de verliezen te hoog waren opgelopen. Tulip kocht de boedel in 1997.

NUwerk

Tip de redactie