Snorfietsers in Amsterdam mogen vanaf maandag binnen de ringweg A10 niet langer op het fietspad rijden. Ze moeten nu een helm op en uitwijken naar de rijbaan.

In de nacht van zondag op maandag brachten tweehonderd mensen blauwe banen en verkeersborden aan in Amsterdam. Verspreid over de hele stad werden er 56 blauwe banen aangelegd.

De aanpassingen zijn nodig om aan snorfietsers duidelijk te maken wanneer zij naar de rijbaan moeten. Na ongeveer twee of drie maanden zullen de blauwe banen verdwijnen. Tot die tijd blijft het dan ook bij een waarschuwing als mensen de fout in gaan. Scooterrijders die vanaf 3 juni nog op het fietspad rijden, krijgen een boete van 95 euro

De gemeente erkent dat het wennen zal zijn, ook voor automobilisten en andere weggebruikers. Snorfietsers mogen maximaal 25 kilometer per uur. Toen de brommers in 1999 naar de rijbaan gingen, mochten ze 30 kilometer per uur rijden. Dat leidde volgens de gemeente direct in het eerste jaar al tot minder snorfietsslachtoffers.

'Maatregel is nadelig voor verkeersveiligheid'

De Tweede Kamer stemde in 2017 in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Het plan leidde tot flinke kritiek. Zo noemde RAI Vereniging het onbegrijpelijk omdat wetenschappelijk is bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert, maar dat snorfietsers door deze maatregel juist in gevaar worden gebracht. Bij de gemeente kwam een ongekend aantal reacties binnen, zo'n 4.500, van zowel voor- als tegenstanders.

De meervoudige kamer van de rechtbank zal zich dinsdag buigen over de vraag of het verkeersbesluit door de beugel kan. Een aantal Amsterdamse snorfietsrijders ging namelijk tegen het verkeersbesluit in beroep. De Amsterdammers menen dat het ten koste gaat van hun veiligheid.