Het voedingscentrum vindt dat het Pioppi-dieet te weinig voedingsvezels en vitamine-B en te veel verzadigd vet, vlees en eieren bevat. Het centrum heeft het dieet van de Britse cardioloog Aseem Malhotra kritisch bekeken en met wetenschappelijke inzichten vergeleken.

Het boek van Malhotra en Donal O'Neill over dit dieet voert al weken de bestsellerlijsten aan. Het is volgens de opstellers niet alleen een dieet, maar een 'lifestyle' waarmee je in drie weken kunt afvallen en het risico op diabetes en hart- en vaatziekten kunt verkleinen.

Het Voedingscentrum benadrukt dat hier geen wetenschappelijk bewijs voor is. En het idee om koolhydraten te mijden, is volgens het centrum niet verstandig. Producten als brood, pasta, rijst en aardappelen leveren onder meer belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Koolhydraten zijn ook een goede bron van energie.

In het boek wordt aangeraden tien eieren per week te eten. De schrijvers stellen geen maximum aan vlees. Ook die adviezen vindt het Voedingscentrum niet aan te raden. Te veel vlees wordt in verband gebracht met allerlei ongezonde effecten, van beroertes tot kanker. Twee tot drie eieren per week is genoeg, vindt het Voedingscentrum, vegetariërs kunnen een eitje meer tikken.

Kokosolie en roomboter gebruiken, zoals wordt aangeraden in het boek, is volgens het advies minder gezond dan bakken in olijf- of zonnebloemolie.

Het Pioppi-dieet is vernoemd naar het Zuid-Italiaanse plaatsje Pioppi, waar de inwoners oud worden met hun traditionele Mediterraanse voedingspatroon. Maar dat voedingspatroon is helemaal niet koolhydraatarm.

"Mogelijk heeft een koolhydraatarm dieet op de korte termijn een positief effect op de bloedsuikerwaarde van patiënten met diabetes type 2", erkent het Voedingscentrum wel. "Maar erg duidelijk zijn de verschillen met een vetarm dieet niet."