Ruim 150 miljoen Amerikanen volgen naar schatting zondag (lokale tijd) de Super Bowl. Met die kijkersaantallen halen adverteerders alles uit de kast om rond de wedstrijd producten aan te prijzen. Dit zijn de opvallendste reclames van dit jaar.

Beroemdheden zijn in de reclames rond de Super Bowl overal te zien. Technologiebedrijf Amazon zet onder meer acteur Anthony Hopkins, televisiekok Gordon Ramsay en rapper Cardi B in om Amerikanen luidspreker Echo en spraakassistent Alexa te laten aanschaffen. De kosten van de reclame? Ongeveer 23 miljoen dollar (18 miljoen euro).

Ook M&M’s zet een beroemdheid in. Als de rode M&M wenst om een mens te worden, verandert hij in Danny DeVito.

Een geestige video van dit jaar is van een Mexicaans avocadomerk. In een utopia-achtige omgeving komen inwoners erachter dat ze geen nachos hebben bij hun guacamole waardoor de hel losbarst.

Autofabrikanten pakken groot uit voor Super Bowl en filmstudio’s brengen vaak exclusieve trailers van nieuwe films. Autofabrikant Lexus en producent Marvel Studio’s combineren dit in een filmpje met superheld Black Panther.

Naast een aantal grappig bedoelde bierreclames is er één serieuzere. Biermerk Stella Artois gaat een samenwerking aan met het goede doel Water.org met Matt Damon als ambassadeur.

Het myserieuze imago van Keanu Reeves wordt ingezet door webhostingbedrijf Squarespace.

Veel merken maken  'teasers' voor hun echte reclame die pas tijdens de reclameblokken van de Super Bowl te zien is. Skittles brengt een absurdistische reeks uit met Friends-acteur David Schwimmer.

Kia Motors America brengt de 370 pk sterke Stinger onder de aandacht. Het merk heeft daarbij hulp van Steven Tyler, zanger van rockband Aerosmith. Bijgestaan door de Braziliaanse racelegende en tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Emerson Fittipaldi ondergaat de frontman een verjongingskuur dankzij een ritje in de Stinger.