Digitale reclame langs snelwegen en in steden wordt steeds populairder in Nederland. In vijf jaar tijd is de digitale buitenreclame gestegen van 1 procent naar 15 procent.

Dat zegt directeur Fred Kuhlman van het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame tegen de NOS.

Led-schermen verschijnen volgens Kuhlman steeds meer langs snelwegen zoals de ringweg A10 Amsterdam en de A2 bij Utrecht, en in de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

De directeur verwacht dat de markt de komende vijf jaar nog doorgroeit. Zo zou in Groot-Brittannië al 50 procent van de buitenreclame digitaal zijn.

Gemeenten

In Nederland zijn veel gemeenten, verantwoordelijk voor de uitgifte van vergunningen, nog tegen de opkomst van digitale reclame. Kuhlman: "Het is een ontwikkeling van de laatste jaren, waarover de kennis nog onvoldoende is. Zij staan vaak voor een dilemma."

Met de digitale reclames zou jaarlijks in Nederland nu nog zo'n 170 miljoen euro gemoeid zijn, op een totaalbedrag van 4,6 miljard euro aan advertering.