L'Amour des Moules wint afficheprijs

AMSTERDAM - De poster van de documentaire l'Amour des Moules heeft de Cinema.nl Afficheprijs 2012 gewonnen. 

De onderscheiding werd donderdagavond uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film Festival, gepresenteerd door Isolde Hallensleben.

De jury prees onder meer de compositie, het kleurgebruik en de 'mooie doch raadselachtige' visuele vormen van de filmposter.

De poster toont, in verschillende blauwtinten, twee ambigue ronde vormen. "Wat zien we precies? Een decolleté? Een zwembad? Nee, het gaat over mosselen. De poster verbeeldt fraai de licht erotische connotatie van de mossel."

Publiek

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. De prijs bestaat uit 2500 euro en een wisseltrofee, een ingelijst affiche van de klassieker Jonge Harten uit 1936, ontworpen door Titus Leeser.

De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit onder meer filmkenner René Mioch, journalist bij de Volkskrant Bor Beekman en hoofd drama van de NTR Marina Blok. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

"De poster ademt precies dezelfde poëtische sfeer als de film. Mooie kleuren: de koude zee", schreef een van de stemmers. "Prikkelend, en ik hou niet eens van mosselen", noteerde een ander.

Alles over het Nederlandse Film Festival

l'Amour des Moules

Tip de redactie