DEN HAAG - Ondanks de onzekere vooruitzichten op de financiële markten wordt er dit jaar meer geld besteed aan het traditionele kerstpakket.

Het aantal bestelde kerstpakketten blijft naar verwachting gelijk, maar de waarde van de eindejaarspresentjes stijgt in 2011 met zo'n 4 euro naar gemiddeld 38 euro per stuk. Dat blijkt uit gegevens van brancheorganisatie Platform Promotional Products (PPP) vrijdag.

Volgens PPP bestellen de Nederlandse ondernemers bij elkaar dit jaar ongeveer 4,8 miljoen kerstpakketten. Sinds het uitbreken van de financiële crisis 3 jaar geleden nam het aantal bestelde kerstpakketten iets af.

Eind 2008 werden nog 5 miljoen pakketten aan de man gebracht. ''Dit jaar zien we voor het eerst weer een stabilisatie in aantallen", aldus PPP. ''Wat we vooral merken is dat ondernemers steeds later hun pakketten bestellen."

Goede doelen

Wat volgens PPP verder opvalt is dat Nederland in de keuze voor een kerstpakket goede doelen massaal links laten liggen. ''Het lijkt erop dat ze daarmee de lijn van het kabinet volgen", aldus PPP. ''Er is gewoonweg niet veel interesse voor."

Des te meer vinden pakketten waarbij werknemers zelf cadeaus mogen uitzoeken, gretig aftrek. Ook is er veel belangstelling voor kleine elektronische apparaten als presentje.

PPP vertegenwoordigt ruim 300 bedrijven in de promotiebranche. Dat is ongeveer 82 procent van de hele markt.