AMSTERDAM - Steeds meer werknemers beginnen hun werkdag op tijd. 15 procent van de mensen zegt minstens één keer per week te laat te komen. In 2008 was dit 20 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van CareerBuilder.com onder 2482 Amerikaanse werkgevers en 3910 werknemers.

Er worden vele verschillende redenen gegeven waarom men te laat komt. Het populairste excuus is 'het verkeer'. Maar ook gebrek aan slaap (19 procent), slecht weer (9 procent) en vertraging door de kinderen (8 procent) worden vaak als excuus gebruikt.

Andere veelgegeven redenen hadden te maken met problemen met het openbaar vervoer, kleding of huisdieren.

Ongeveer een derde (32 procent) van de werkgevers zegt ooit een werknemer te hebben ontslagen vanwege te laat komen.

Eerlijk

"Of het nu een gevolg is van angst in verband met de economie of gewoon een verandering in houding, werknemers zijn de afgelopen jaren in ieder geval beter geworden in het plannen van hun agenda’s en het op tijd op kantoor komen”, stelt Rosemary Haefner van CareerBuilder.

Maar ongeacht de reden waarom een werknemer te laat is, zou hij of zij altijd eerlijk moeten zijn tegen de leidinggevende, vindt Haefner.