Renault heeft besloten het eerste beeld van de mysterieuze Renault concept-cars te onthullen. Het gaat om de Captur.

Renault gebruikt de driedeurs Captur Concept om de toekomstige ontwerptaal uit te dragen.

Laurens van den Acker heeft gekozen voor vloeiende lijnen en een atletisch profiel. Met het ontwerpen van de Captur heeft Renault zich naar eigen zeggen gericht op jonge stellen die de wereld willen ontdekken.

Het verschil met de Dezir, die ook al Renaults nieuwe designtaal liet zien, is dat het ontwerp van de Captur functioneler is. Overigens zonder de emotie uit het oog te verliezen, aldus Van den Acker.

Sprintkracht

De Captur Concept is volgens het ontwerpteam als ‘een atleet die in de startblokken staat, de spieren gespannen en klaar om er vandoor te gaan als het startschot klinkt’.

Deze sprintkracht komt van een 160 pk sterke dCi twinturbodiesel. Het maximumkoppel is 380 Nm. In combinatie met de EDC-transmissie met dubbele koppeling blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 99 gram per kilometer. De topsnelheid van de Captur is 210 km/h.

Maten

De Captur is 4,22 meter lang, 1,95 meter breed en 1,59 meter hoog. De wielbasis is 2,62 meter. Het Franse merk gebruikt de Captur Concept om het RX2-systeem te introduceren. Dat zorgt voor meer tractie bij lage snelheden. Als één van de twee aangedreven wielen tractie verliest, stuurt een mechanisch differentieel de kracht naar het andere wiel.

Ook is er het Visio-systeem, een camara bovenaan de voorruit die de bestuurder een beter beeld van de omgeving geeft en de reis dus prettiger maakt.

De Renault Captur Concept maakt z’n debuut op de Autosalon van Genève. Op de stand wordt de auto geflankeerd door onder meer de Wind Gordini en de nog onbekende gele concept-car.