Waar bij de concurrentie de fullsize mpv’s als paddenstoelen uit de grond komen, moet de Renault Espace nog mee tot 2014.

Volkswagen is onlangs begonnen met de nieuwe Sharan en Seat Alhambra, Ford maakt goede sier met de Galaxy en zelfs de Citroën C8 en Peuget 807 doen nog aardig mee.

Renault, ooit de trotse marktleider in het mpv-segment met de Espace, moet lijdzaam toezien hoe het marktaandeel uit de handen glipt. Dat gaat nog duren tot 2014, want dan pas staat de nieuwe Espace klaar. Dat meldt het Franse Automobile Magazine.

Kredietcrisis

Naar verluidt is de ontwikkeling van de nieuwe Espace stilgezet toen de kredietcrisis zijn intrede deed. Bovendien kregen bij Renault de EV’s alle voorrang. Dat betekent wel dat de levenscyclus van de Espace wordt gerekt tot liefst twaalf jaar. Bij Volkswagen duurde het overigens veertien jaar voordat de Sharan en Alhambra werden vervangen.

De productie van de vijfde generatie Espace wordt verplaatst van het huidige Sandouville naar Douai. Dat geldt ook voor de volgende Laguna. Beide modellen delen hun platform dat trouwens ook door Nissan wordt gebruikt voor de Maxima en Altima – beide modellen die niet in Europa worden gevoerd.

Scénic

Op het moment worden in Douai de Scénic en de Grand Scénic gebouwd en de Mégane cabriolet. In 2010 werden er 194.000 auto’s gebouwd, terwijl de capaciteit 400.000 stuks per jaar is.

Voor Sandouville ligt waarschijnlijk vanaf 2013 de productie van een bestelauto in het verschiet. In 2010 zijn er in tot aal 69.000 exemplaren van de Espace en Laguna gebouwd, terwijl er een capaciteit is van 200.000 stuks.