Nog voor je aan de kerstdis gaat aanzitten nog even terugblikken op 2010? AutoWeek zet de toppers van 2010 nog even op een rijtje. Deze auto's brachten ons het afgelopen jaar in vervoering.

Wat zeg je? Citroën dat gaat proberen het de Mini moeilijk te maken. We konden vorig jaar nog hartelijk lachen om de komst van de DS3. Want van Citroën kun je veel zeggen, maar dat ze bekend staan om hun strak sturende en snelle auto’s – nou nee.

Inmiddels zijn we honderdtachtig graden gedraaid. De DS3 is om te beginnen een hartstikke leuke verschijning en het publiek lijkt hem ook te omarmen. Helemaal in de snelste 155 pk THP-uitvoering is het leuk speelgoed.

Wat betreft rijkwaliteiten zit hij zeker nog een graadje onder de Mini, maar Citroën heeft zichzelf zeker op de kaart gezet in het land van de kleine premium hatchbacks. Nooit gedacht dat het Citroën zou zijn die eindelijk eens antwoord geeft op de meesterlijke Mini van BMW.

Alfa Romeo Giulietta

Dit jaar struikelde de langverwachte Alfa Romeo Giulietta de markt op. De presentatie ging op z’n zachtst gezegd nogal rommelig en op het laatste moment werd wegens een marketingflater de typenaam zelfs nog veranderd van Milano in Giulietta.

We waren een beetje sceptisch over de nieuwe Alfa, want meest recente modellen hebben toch wat te weinig Alfa DNA. De Giulietta voldoet weer helemaal aan de verwachtingen.

De besturing is lekker vlezig en uiterlijk en vanbinnen wordt meteen duidelijk met welk merk je te maken hebt. De nieuwe Italiaan gaat het vast maken in de klasse van 1-serie en A3. Lekker veel nieuwe Alfa’s op de weg dus, in 2011. Daar kun je als autoliefhebber niets op tegen hebben.

Infiniti M

Twee jaar geleden kwam Infiniti op de Europese markt. Het luxemerk van Nissan wil het proberen in de klasse waarin BMW, Mercedes en Audi de dienst uitmaken. Dat wil nog niet erg lukken.

Te oordelen aan de verkoopcijfers moet de Infiniti-showroom een soort van stiltecentrum zijn. Slechts 51 exemplaren zijn er op kenteken gezet in de eerste elf maanden van dit jaar. Toch heeft de M, een concurrent voor E-klasse en 5-serie ons heel aangenaam verrast.

Het is een luxe limousine met een prettig rafelig randje – een echter rijdersauto, zoals dat heet. De komst van een diesel en een hybride moeten eindelijk eens voor verkoopaantallen gaan zorgen, al vrezen we dat de koppige kopers hun waardevaste Duitser niet gemakkelijk zullen verruilen voor deze onbekende Japanner.

Peugeot RCZ

Peugeot pakte dit jaar punten met de RCZ. Aanvankelijk zag het er uit dat de nieuwe coupé niets meer of minder zou zijn dan een kloon van de Audi TT. Maar die mening moeten we herzien.

De RCZ is een bloedmooie breedgeheupte tweezitter geworden met een geheel eigen gezicht. Peugeot had ook wel wat goed te maken, want oeioei, wat waren de modellen van de afgelopen jaren toch lelijk. Nu lijkt het merk weer op de goede weg.

Kijk ook maar naar de 508. En dan de rijkwaliteiten: vergeet het vooroordeel over pluche-comfortabele auto’s die het liefst rechtdoor gaan. De RCZ doet precies wat je er van verwacht: het is een snaarstrakke sportauto geworden. Nu maar hopen dat het publiek durft om in deze klasse een Peugeot te kopen.

BMW 5-serie

Tsja, wat moeten we nou nog zeggen over de nieuwe 5-serie van BMW. Al jarenlang is deze auto de norm in zijn klasse. Zelfs het oude model maakte tot op zijn laatste dagen nog indruk.

Probeer daar maar eens een opvolger voor te ontwikkelen. Maar BMW heeft ’t opnieuw geflikt. Als geen ander weten ze het compromis te vinden tussen comfort en sportiviteit. Op welke plek je ook zit in de auto – het als altijd een feest om je er in te vervoeren.

Aan het ontwerp van de vorige 5-serie hebben we nooit erg kunnen wennen. De nieuwe is wat risicolozer vormgeven. Eerlijk gezegd kunnen we ‘m in het dagelijks verkeer nauwelijks onderscheiden van een 7-serie – of het zou de Touring moeten zijn. Daar moet de 5-serie-rijder blij van worden, maar we vragen ons af van het effect daarvan is op de bezitters van zo’n siebener.