Eén van de nieuwelingen van volgend jaar is de Hyundai i40. Die vult de plek op van de Sonata. Hyundai kan niet wachten tot hij komt, want het motorenaanbod van de auto in het D-segment is al vrijgegeven.

Hyundai is al enige tijd succesvol in het lagere segment. Nu is het voor de Koreanen tijd om ook in de duurdere klasse te gaan meespelen.

Volgend jaar zet Hyundai het offensief in met de Veloster, een coupé in de klasse van de Volkswagen Scirocco. Met de Genesis Coupé, een lekker onbehouwen sportauto, die in de VS bekend staat als Mustang- en Camaro-concurrent krijgen we er een alternatief bij voor wie budget-pk’s zoekt.

Daarnaast komt er de i40. Dat is de auto die de Sonata moet doen vergeten de aanval opent in het D-segement, waar hij modellen als de Avensis, Passat, 508 en niet in de laatste plaats de Kia Optima tegenkomt. Spionagefoto's van deze i40 kenden we al, nu zijn officiële schetsen opgedoken.

Stationwagen

Bijzonder is dat Hyundai met het nieuwe model aftrapt met de stationwagen. In Europa is dat tenslotte traditioneel de populairste carrosserievariant in deze klasse. De sedanversie volgt naar verwachting een paar maanden na de stationwagen; in Amerika en Zuid-Korea wordt die auto al gewoon verkocht.

Voor de Europese markt gaat Hyundai de i40 leveren met een 1,6-liter benzinemotor met 140 pk en een 2,0-liter die 177 pk levert. Op het dieselvlak is de 1,7-liter CRDi die vermogens heeft van 115 en 136 pk.

De 2,0-liter levert een vermogen van 180 pk. Als de eenvoudigste diesel de zelfde milieutechnologieën meekrijgt als de Optima van zustermerk Kia, kan die wellicht ook vallen in de twintig procents bijtellingsklasse.