Van de nieuwe Porsche 911 was er vorige week al onthullend beeld. Nu was er voor dit prototype helemaal geen ontsnappen meer aan voor de spionagefotograaf.

De nieuwe Porsche 911, die de code 991 meekrijgt en de huidige 997 opvolgt, zien we hoogstwaarschijnlijk pas in 2012 in de showrooms. Het werelddebuut staat gepland voor de IAA in Frankfurt in van volgend jaar.

De reden dat de testrijders nu al druk met de auto rondrijden, is dat er flink wat innovatieve techniek moet worden uitgekristalliseerd voordat de auto op de draaischijf kan.

Uitstoot

De vormgeving van de nieuwe 911 mag dan een rustige doorontwikkeling zijn van hetgene we al sinds de jaren ’60 gewend zijn, op het gebied van CO2-uitstoot moet de auto bakens gaan verzetten in zijn klasse. De 911-eigenaar moet onder meer gaan wennen aan een start/stop-systeem. 

Directe brandstofinspuiting kennen we al van de gefacelifte 997 maar voor de nieuwe 3,4- en 3,8-liter boxers zal die techniek verder worden geoptimaliseerd. Volgens de eerste geruchten krijgt de reguliere Carrera een vermogen van 350 pk en de S-versie gaat naar 400 paarden.

Lichter

Daarnaast wil Porsche de 911 flink lichter maken dan het huidige model. Daarvoor wordt getest met lichtgewicht metalen zoals aluminium en kunnen we flink wat koolstofvezel aan boord verwachten. In totaal moet de nieuwe generatie 911 zo’n vijftig kilo minder wegen dan de auto die nu in de catalogus staat.