Kia maakt zich op voor de komst van de Optima. De dieselvariant van die auto is in elk geval met twintig procent bijtelling te rijden.

Kia wil vanaf volgend jaar het D-segment veroveren met deze Optima. Daarmee krijgen auto’s als de Toyota Avensis, Ford Mondeo of Mazda 6 er een concurrent bij. De auto rijdt al sinds mei van dit jaar rond in thuisland Korea.

De Optima is met zijn lengte van 4,85 meter een flinke jongen geworden. Kia meldt dat deze Optima een langere wielbasis heeft dan welk model van Kia ooit. Dat betekent dus veel goeds voor de binnenruimte.

Kia meldde al dat de auto leverbaar wordt met een 2,0-liter benzinemotor en de nieuwe 1,7-liter diesel. Die levert een vermogen van 136 pk en een maximale trekkracht van 330 Nm. De diesel is gekoppeld aan een start/stop-systeem en komt op een uitstoot van 113 gr/km.

Bijtelling

Dat betekent dat de auto is te rijden met twintig procent bijtelling – een must als je wilt meedoen in de zakelijke klasse. Bij de Optima kan worden gekozen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat eveneens zes verzetten. De garantietermijn van zeven jaar moet particuliere kopers over de streep trekken.

Prijzen en prestaties van Kia’s nieuwe ster in het D-segment worden later bekend gemaakt. In de loop van 2011 wordt de Optima in ons land verwacht. Overigens is de auto ontworpen onder leiding van de Duitser Peter Schreyer en werd gewerkt aan de vormgeving door het team in Frankfurt en Californië.