De modellen van Chrysler moeten tot 2014 meer dan 25 procent zuiniger worden. Daarvoor wordt rijkelijk gebruik gemaakt van Fiat-techniek.

Chrysler integreert in de nabije toekomst techniek van Fiat. Bij de Italiaans-Amerikaanse samenwerking is Fiat de expert op het gebied van diesels en motoren tot 1,8-liter.

Chrysler Powertrain neemt de motoren boven 1,8-liter voor zijn rekening en de elektrische auto’s.

Chrysler gaat binnenkort de 1,4-liter Fire-motoren gebruiken. Die zijn voorzien van Multiair-techniek. De variant zonder turbo levert 100 pk en de geblazen variant schopt het tot 170 pk. Chrysler heeft op zijn beurt de 2,4-liter World Engine voorzien van Multiair-techniek.

Patriot
Daarmee levert –ie een vermogen van 190 pk en een maximaal koppel van 237 Nm. De huidige 2,4-liter is 170 pk sterk en wordt onder meer gebruikt in de Jeeps Patriot en Compass en de Dodge Caliber.

Verder heeft Chrysler de nieuwe Pentastar V6 klaarliggen. Die meet 3,6-liter en maakt zijn debuut in het tweede kwartaal van dit jaar in de nieuwe Jeep Grand Cherokee.

Ten opzichte van de oude V6 miet hij 33 procent meer pk’s leveren en elf procent meer koppel. In de toekomst wordt ook deze V6 voorzien van multiair-techniek en turbo’s.

Transmissie
Verder gaat Chrysler de DDCT-transmissie van Fiat inlijven. Dat is een automatische zestraps transmissie met dubbele koppeling.

Binnenkort maakt hij voor het eerst zijn opwachting in de Italiaanse producten, later zal hij ook bij de Amerikaanse Fiat-merken te koop zijn. De nieuwe versnellingsbak kan een trekkracht aan tot 350 Nm.

Tot slot werkt Chrysler op een lager pitje dan voorheen door aan elektrische auto’s. Voor de overname van Fiat waren er plannen om al in 2010 elektrische auto’s in serieproductie te nemen. Nu wordt er alleen gesproken van een kleine bestelauto die komt in 2011 of 2012, maar alleen als er een goede business case van te maken is.