AMSTERDAM - Chinese artsen hebben met succes een eetstokje verwijderd uit de hersenen van een 14 maanden oude jongen.

De dreumes uit de oostelijke provincie Shandong was tijdens het spelen met eetstokjes ongelukkig gevallen, waarbij een stokje zich via zijn neus vier millimeter diep in zijn hersenen had geboord.

Omdat het plaatselijke ziekenhuis het niet aandurfde het stokje te verwijderen, reden de ouders meteen na het ongeluk op 26 december met het kind naar de hoofdstad Beijing.

Toen ze na een rit van tien uur bij het Bo Ai-ziekenhuis aankwamen had het kind al een infectie, gepaard met hoge koorts en een snelle hartslag.

Verlamming

De grootste angst van de neurochirurgen was dat verwijdering van het stokje een bloeding zou veroorzaken, die verlamming of zelfs de dood tot gevolg kon hebben.

"Gelukkig is er bij de operatie alleen maar een kleine bloeding geweest", zei een woordvoerder van het ziekenhuis donderdag. Bovendien had de neurochirurg die het jongetje hielp ruime ervaring met het verwijderen van eetstokjes uit ogen, voorhoofden en halzen.

Over een week mag de jongen weer naar huis.