In Crewe wordt bij Bentley gewerkt aan het NCB-project. Daaronder gaat een compact model schuil, dan veel techniek deelt met de volgende Audi A6.

Bentley wil de verkoopcijfers in de toekomst op peil houden door te komen met een compacter model.De gouden tijden, waarin 10.000 Bentleys per jaar werden gebouwd, liggen na de crisis achter ons.

In de toekomst moeten van project NCB (New Compact Bentley) 7.500 stuks per jaar worden geproduceerd; in 2014 moet het nieuwe model gereed zijn. Dat meldt het Amerikaanse Automobile Magazine.

Audi A6
De nieuwe Bentley wordt gebaseerd op de techniek van de komende Audi A6 en zijn vierderus coupé-broer A7. Er worden twee varianten gepland.

De eerste is een shooting brake – een tweedeurs stationwagen en de tweede is een zogeheten crossover, die wordt omschreven als een auto in de geest van de Audi Allroad. Wellicht gebruikt Audi de basis van de verlengde A6, die in China wordt gevoerd.

V8
Bentley beperkt zich voor het kleinste model tot een V8. Die wordt afgeleid van een nieuwe 4,0-liter twinturbo V8 van Audi. Voor Bentley wordt die opgeboord tot 4,5-liter en het vermogen moet zo rond de 550 pk liggen.

Diesels worden alleen overwogen als de Amerikanen massaal met dat soort auto’s gaan rijden – een plug in-hybride ligt meer voor de hand. Reken verder op een achttraps automaat, een automaat met dubbele koppeling en luchtvering.

Concurrentie
De volgende generatie Continental mag zijn W12-motor houden. Er is gekozen voor aparte carrosserievormen voor de kleine Bentley om niet te veel in het vaarwater van de Continental-reeks te zitten.

De nieuwe Continental, die we in het begin van het nieuwe decennium verwachten, krijgt flinke concurrentie van de nieuwe Rolls-Royce Ghost. Maar ook de compacte modellen mogen een tegengeluid vanuit Goodwood verwachten. Naar het schijnt werk Rolls-Royce ook aan een wat compactere crossover-variant van de Ghost. Die maakt na de coupé- en cabrioletversie de Ghost-familie compleet.