Rolls-Royce werkt aan een hybride-versie van de helemaal nieuwe Ghost. Die klus is gemakkelijker dan je zou denken.

De nieuwe Rolls-Royce Ghost deelt zijn techniek met de BMW 7-serie.

Daarvan is onlangs een hybride-versie gepresenteerd en Rolls-Royce heeft besloten die techniek te adopteren op het nieuwe model. Dat betekent dat de 570 pk twaalfcilinder binnenkort bijval krijgt van een elektromotor.

Die moeten altijd samenwerken; het is dus niet mogelijk de Rolls te laten rijden op louter elektrokracht. Wél wordt de Rolls voorzien van een start-/stopsysteem.

ion-batterij

De elektromotor heeft een kracht van 20 kW en wordt geplaatst bij de versnellingsbak. De energie die vrijkomt bij onder meer het remmen wordt door het systeem hergebruikt en opgeslagen in een lithium ion-batterij die een plek vindt in de bagageruimte.

Rolls-Royce belooft een brandstofverbruik dat vijftien procent lager dicht dan het reguliere model, waarvoor 13,6 liter op 100 km wordt geclaimd. Het vermogen van de elektromotor en moet bovendien zorgen voor betere prestaties.