BMW wil het aantal hybrides in het gamma flink uitbreiden en dat betekent dat na de X6 en de 7-serie ActiveHybrid meerdere modellen met een hybride aandrijflijn komen.

Op de lange termijn ziet BMW echter nog altijd heil in motoren die op waterstof lopen.

Bij de persintroductie van de X1 heeft BMW-Chef Norbert Reithofer verteld dat ook modellen als de 1- en 3-serie in de toekomst leverbaar worden als hybride. 

Ook van de 5-serie en de andere X-modellen zijn een versie met verbrandingsmotor en elektromotor gepland.

Aandrijfgebied

De eerste hybrides van BMW zijn de 7-serie ActiveHybrid en de X6 met dezelfde toevoeging. Met de Vision EfficientDynamics lichtte BMW al een tipje van de sluier op van wat we in de verdere toekomst op aandrijfgebied kunnen verwachten.

In eerste instantie staan er volledige hybrides op stapel, in een later stadium komen daar ook plug-inversies bij. Dat zijn BMW’s waarvan je de accu’s aan de stekker kunt opladen, en waarmee je beperkt elektrisch kunt rijden. Als de prik in de accu's op is, springt een verbrandingsmotor bij.

Project i

BMW brengt verder elektrische modellen onder de naam project i op de markt. Daar zit ook een geheel elektrische stadsauto bij. De eerste elektrische auto van het concern rijdt al in een testproject; onder meer in Berlijn, de Mini E.

Reithofer gelooft echter dat rijden op waterstof op lange termijn de oplossing is voor schone mobiliteit. Dat zoiets mogelijk is, heeft BMW al bewezen met de Hydrogen 7. Die beschikt over een V12 die ook op waterstof loopt.

Een volgende stap is het vinden van een goede tank, waarmee de vloeibare waterstof beter opgeslagen kan worden onder de auto.

CO2-winst

Verder ziet Reithofer CO2-winst in het aanbieden van SUV’s en crossovers zonder integrale aandrijving.

Een eerste stap in die richting is de X1, die je ook met alleen achterwielaandrijving kunt krijgen. Dat zou volgens de hoogste man bij BMW ook een oplossing kunnen zijn bij de volgende generatie van de X3.