ROTTERDAM - Slechts 15 procent van de Nederlandse televisiekijkers heeft behoefte aan nieuwe omroepen.

Bijna de helft van de 1050 respondenten zegt voor geen enkele van de kandidaat-omroepen sympathie te kunnen opbrengen.

De meeste steun is er voor PowNed (11 procent), Omroep C (9 procent) en Wakker Nederland (7 procent). Voor de rest loopt minder dan 5 procent warm.

De overgrote meerderheid (72 procent) vindt dat er aanbod genoeg is. Slechts 3 procent heeft zich dan ook aangemeld als lid van een van de nieuwe omroepen.

Wakker Nederland

Een van de oorzaken hiervoor is dat de meeste nieuwe initiatieven te onbekend zijn, met uitzondering van Wakker Nederland (18 procent) en PowNed (17 procent).

Van de lezers van De Telegraaf steunt 38 procent het initiatief van Wakker Nederland. Bijna een derde van de bezoekers van GeenStijl.nl is voor PowNed. Toch denkt 47 procent dat de omroepen met een paar uur zendtijd het verschil niet gaan maken.

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau De Vos & Jansen in opdracht van mediabureau Stroom.

Links

De publieke omroepen onderscheiden zich volgens 52 procent van de ondervraagden nog steeds van de commerciële zenders.

Een minderheid (16 procent) vindt dat de publieke omroep te links is georiënteerd. De VARA, KRO en NCRV bieden de meeste toegevoegde waarde, aldus de respondenten. De kleinere omroepen Llink en Max bieden volgens 30 procent toegevoegde waarde.

Documentaires

Als er mag worden gekozen, kiest 40 procent van de kijkers voor meer documentaires en 30 procent voor meer speelfilms en wetenschappelijke programma's.

De quizzen, religieuze programma's en realityseries mogen dan wel wat minder. Een op de vijf kijkers vindt bovendien dat de publieke omroep te veel tijd aan sport besteedt.

Initiatieven

Tien nieuwe omroepinitiatieven hopen op 1 april 50.000 leden te hebben, zodat zij kunnen toetreden tot het publieke bestel.